نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1
استاد گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
2
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران
3
دانش آموخته دکترا، گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
4
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
چکیده
اختلال اتیسم یکی از اختلال های عصبی-رشدی است که می تواند تواناییهای شناختی و زبانی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. از آنجاییکه در گفتمان روایی بهکارگیری هر دو حوزه شناخت و زبان ضرورت دارد، این افراد در تولید و درک روایت با چالش هایی روبهرو هستند. این پژوهش بر آن است تا با بررسی حوزه فضا، بهعنوان یکی از مؤلفه های جداییناپذیر ساخت هر روایت، به بررسی این حوزه و در ابعاد گستردهتر، حوزه گفتمان روایی در کودکان اتیسم با عملکرد بالا و مقایسه با کودکان عادی فارسیزبان بپردازد. در اینراستا، بازنمایی برخی مؤلفههای فضا همچون محمولها شامل محمولهای ایستا، کنشی، کنشی-پایا و منقطع و زمینه فضایی مشتمل بر اسم و ضمیر در گفتمان روایتی این دو گروه از کودکان، براساس الگوی هیکمن(Hickmann, 2004) و تقسیمبندیهای رابرتس و همکاران (Roberts et al., 2009) مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش 20 کودک اتیسم با عملکرد بالا و 20 کودک عادی فارسی زبان بود که در آزمون تولید گفتمان روایتی براساس دو داستان تصویری «اسب» و «گربه» هیکمن (Hickmann, 2004) شرکت کردند. دادههای گردآوریشده پس از بررسی و توصیف، با بهکارگیری آزمون یومن-ویتنی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد عملکرد کودکان دارای اتیسم با عملکرد بالا و کودکان عادی در بازنمایی محمولهای ایستا، کنشی، کنشی-پایا و همچنین زمینه فضایی شامل اسم و ضمیر به طور معناداری متفاوت (p<0.05) بود. به نظر میرسد عملکرد ضعیف کودکان دارای اختلال اتیسم با عملکرد بالا در مقایسه با کودکان عادی در بازنمایی برخی مولفه های فضا همچون محمولها و ضمیر در گفتمان روایتی با نقائص شناختی و زبانی آنان ارتباط دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Representation of Some Space Components in Children with High-Functioning Autism and Normal Persian-speaking Children's Narrative Discourse: Predicates and spatial ground
نویسندگان [English]
-
Abbas Ali Ahangar
1
-
Mohammad Hosien Salarifar
2
-
Setareh Mojahedi Rezaeian
3
-
Azadeh Imanverdi
4
1
Professor in Linguistics, Department of English Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
2
2Assistant Professor in Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran
3
3PhD in Linguistics, Department of English Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
4
MA in Linguistics, Department of English Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
چکیده [English]
Autism is one of the most common neuro-developmental disorders that can influence an individual’s cognitive and linguistic abilities. Since it is necessary to make use of both cognitive and language abilities in narrative discourse, autistic individuals face a challenge in narrative production and comprehension. Therefore, the present study aims to investigate the space domain, as one of the inseparable components of each narrative, and in a broader context, narrative discourse in children with high-functioning autism and normal Persian-speaking children. To this end, the representation of some components of space such as predicates (including static, active, active-accomplishment, and semelfactive) and spatial grounds (including nouns and pronouns) in the narrative discourse of children with high-functioning autism and normal children was studied based on Hickman (2004) and Roberts, Barjastefc Delforooz and Jahani's classification (2009).
کلیدواژهها [English]
-
narrative
-
space
-
predicate
-
grounding
-
children with high functioning autism disorder
-
Persian language