لویی- فردینان سِلین یا باز‏نمایی زبان عامیانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه تبریز

2 گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تبریز

چکیده

صورت داستان­پردازی و پردازش مفهومی رمان‏های قرن بیستم در‏حیطه ‏های روایت‏بخشی، ساختار‏سازی، محتوا‏گرایی و واژه­ گزینی، از دغدغه­­ های اساسی نویسندگان به‏ شمار می‏رود و ایدئولوژی و نظام جهان­بینی افسار‏گسیختۀ رایج در این عصر را تحت‏الشعاع قرار داده است.ادبیات معاصر فرانسه، در‏پی ورود پر‏هیاهوی لویی- فردینان سلین به عرصۀ رمان‏پردازی قرن بیستم، در کالبد‏های ابداعی و ساختار‏شکنانه، شکلی نوین به خود گرفت و تقدم دا­ل­ها، نظام ساختار‏مند صوری و معنایی سنتی را در‏هم کوبید، زبان فردی را شناسایی کرد و اجتماع انسانی را در هاله­ های تمایز و تفاوت، زبان­ستیزی و معنا‏گریزی در­ دوران پر‏تلاطم و جنگ­آلود سلین، در تنگنا قرار داد؛ در‏نتیجه، اسلوب­های بیانی رایج در زبان گفتاری سلین، ساحت زبان نوشتاری را در‏هم­ شکست و هیجان و باز‏خورد صریح و آنی زبان گفتار را به خواننده انتقال داد. در مقالۀ حاضر، صورت‏های مختلف و تأثیر‏گذار این عناصر گفتاری، زبانی و ساختاری را بررسی کرده و با کنکاش در رمان‏های این نویسندۀ برجستۀ قرن بیستم، وجوه و شاخص‏های سنت‏شکن داستانی وی را با تکیه بر برخی اندیشه­ های معاصر، در‏حیطه ‏های متن، زبان، نوشتار و ساختار‏شکنی، تحلیل کرده‏ایم

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Louis-Ferdinand Celine or the Representation of Slang: The Rebellion of the Lexicon and the Suspense Of Writing

نویسندگان [English]

  • Allahchokr Assadollahi 1
  • Vahid Nejadmohammad 2
1 Department of French Language and Literature, faculty of Persian letters and foreign language, university of Tabriz
2 Tabriz University
چکیده [English]

The appearance of narration and the conceptual analysis of the twentieth-century novel along the dimensions of narrative, structure construction, content-orientation and choice of vocabulary have not only been a paramount preoccupation of authors, but they have also exercised a huge impact on the unbridled ideological tenor and worldview of the present age. The forces impacting on the system of narration have been, at least in part, moulded by social, political, historical, psychological and structuralism upheavals, and, in so doing, subjected many a writer and novelist to the mercy of ascendant theoretical frameworks and lofty precepts on good writing. From this surfaced some other groups of creators who heaped an uncanny combination of pompous scorn and severe critique on the whole gamut of classic rules of novel writing and narration. Modern French Literature saw the thunderous arrival of Louis-Ferdinand Celine on the stage of novel writing in the twentieth century, and, not any less so, the parallel emergence of novel guises in which creative and, sometimes deconstructive style manifested themselves. Then, the ascendancy of Saussure's "signifiers" and his "formal and semantic system" link up with the language of the individual and yet challenge the community in terms of contrasts and differences, even resentment towards language and meaning in the tumultuous era Celine was in. consequently, he employs expressive techniques and style of "verbal language" and slang to break the mould of the written language, investing it with a new mould in turn and leaving immediate dialogic thrill and a palpable sense of interaction in the reader through the "direct and unfettered delivery of verbal language, slang and play". The present study aims to look at the different influential aspects of these verbal and linguistic elements, endeavoring to bring out the anti-traditional trappings of his novel based on some of the modern-day thoughts and viewpoints in terms of text, language and style.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Novel
  • text analysis
  • slang
  • the written language
  • narration