نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی گروه زبان و ادبیات عربی
چکیده
مجلۀ لبنانی شعر بهعنوان یک جنبش نوگرای ادبی و نقدی درعرصۀ شعر و ادب معاصر عرب، در فعالیتهای نوگرایانۀ خود، رویکردی ضدرئالیستی داشته است. این جنبش از ارجاع به برون متن (ایدئولوژی، سیاست، جامعه و...) خودداری میکند و درکل، گرایشهای درونمتنی و متنمحور دارد. چنین گرایشهایی، در مبانی نظری جنبش ادبی فرمالیسم روس نیز دیده میشود. مجلۀ شعر، همانند فرمالیسم روس، درپی آن بوده است که به ادبیات و مطالعات ادبی، جایگاهی مستقل ببخشد و این رویکرد، با برخی گرایشهای فکری آن- که بیشتر ترسیم سوررئالیسم و فراواقعیت است- پیوند خورده است. این جریان درراستای هدفهای خود و در تناسب با سوررئالیسم و رویکردهای ماوراءطبیعیاش، به زبان مجاز گرایش بسیار داشت و این مسئله، یکی دیگر از نقاط مشترک آن با فرمالیسم روس، یعنی تمایز زبان ادبی با زبان معیار را اثبات میکند. عامل اصلی در ایجاد این تمایز، مسئلۀ ادبیت است که ازرهگذر آشناییزدایی در لایههای فرمی و ساختاری حاصل میشود. ادبیت و آشناییزدایی، از دیگر مسائل موردتأکید این دو جنبش بهشمار میرود و چنین مواردی تحلیل و اثبات رویکرد متنمحور در نظریه پردازیهای مجلۀ شعر را در چهارچوب نظری قرار میدهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Analysis and approval of the Testcentric process in the Theorization of the Lebannese Magazine of “Sher”: An Adunis Perspective
نویسنده [English]
- Farshid Torkashvand
Emam Khomini University
چکیده [English]
The Lebannese Magazin “Sher” (poetry) which holds a literary and critical course, has the intertextuality and textcentric attitudes in its modernist activities. The course restrains to refer to external texts (ideology, politics, society etc) when such attitudes are seen in the theoretical basics of the Russian Formalist movement. The Sher magazine, as Russian Formalism, was in Pursuit of bestowing an independent place to literature and literary studies. Such processes from the course links to a personal obligation from its side, which are the same depiction of Surrealism and the reproduction of realities within the text exploiting the power of image. Since Surrealism in the form of the norm language was impossible, thus the course tends highly towards the metaphor. So the issue proves its other common point with Russian Formalism, and the distinction of this literary language form the conventional one. The main factor making the distinction is poetics produced through defamiliarization into the formal and structural layers. The poetics and defamiliarization are held in the other common cases of these two courses, and such cases categorize the proving and analyzing of the textcentric process in the Sher magazine within a theoretical framework.
کلیدواژهها [English]
- The Lebanese magazine of “Sher”
- Russian Formalism
- textcentrism
- Surrealism