نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه پیام نور
2 دانشگاه طباطبایی
3 دانشگاه علوم پزشکی تهران
4 دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
در این پژوهش کوشیدهایم تا تفاوت عملکرد کلی را در حافظۀ افراد دوزبانه دربارۀ عبارتهای استعاری و غیراستعاری با یکدیگر مقایسه کنیم و بدین منظور، ازمیان دانشجویان داوطلب دوزبانۀ آذریزبان، سی نفر را برگزیدهایم. برای بررسی عملکرد حافظۀ آزمودنیها، نخست سی عبارت استعاری و غیراستعاری آذری را دربرابر آنها گذاشتیم و از آنها آزمون فراخوانی آزاد گرفتیم؛ سپس به منظور مقایسۀ عملکرد حافظه در زبانهای اول و دوم، سی عبارت استعاری فارسی و آذری را دراختیار آزمودنی ها قرار دادیم و از آنان آزمون فراخوانی آزاد گرفتیم. فرضیه های پژوهش با استفاده از آزمون آماری t گروههای وابسته آزموده شدهاند.
نتایج حاصل از بررسی فرضیه ها نشان میدهند که میزان فراخوانی مواد استعاری، بهگونهای معنادار، بیشاز مواد غیراستعاری است؛ افراد دوزبانه، استعارههای زبان اول را بیشاز استعارههای زبان دوم بهیاد میآورند و این تفاوت، ازنظر آماری معنادار است.
با توجه به این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که مفاهیم استعاری بهسبب برخورداربودن از خصوصیات خاص شناختی، دارای ویژگیهایی هستند که کاربرد آنها قدرت بهخاطرسپردن مواد را افزایش میدهد؛ همچنین در زبان اول، توان انتقال مفاهیم هیجانی، بیشاز زبان دوم است و بنابراین، استعارههای زبان اول از اولویت شناختی برخوردارند
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The study of the influence of metaphor use on bilinguals’ memory performance
نویسندگان [English]
- Sosan Alizadehfard 1
- Hasan Ahadi 2
- Hasan Ashayeri 3
- Hossin Eskandari 4
1 Payame Noor University
2 TabaTabai University
چکیده [English]
In this study we have tried to compare the difference of overall performance between metaphorical and non- metaphorical expressions on bilinguals’ memory performance; and therefore 30 volunteer Azari bilingual participants were selected. To study the memory performance of the subject, first we provided thirty metaphorical and non- metaphorical Azari expressions for students and then administered a free recall test. Then, we provided thirty metaphorical Farsi and Azari expressions for subjects in order to compare the memory performance in the first and second language. The research hypotheses were tested using dependent- groups t- test. Findings of the study showed that participants’ remembrance of metaphorical expressions is significantly more than non- metaphorical; bilinguals have remembered metaphors of the first language more than the second language, and this difference was statistically significant. With regards to these finding, we can conclude that metaphoric concepts, because of specific characteristics of the cognitive properties, have features which using them will increase the power to remember materials; in the first language also, the transfer of emotional concepts, is more than in the second language; and therefor, the metaphors of the first language have cognitive priority.
کلیدواژهها [English]
- metaphor
- memory
- bilingualism
- free recall test