نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشگاه الزهرا(س)
چکیده
جایگاه دستورزبان در آموزش از دیدگاه فرهنگی
ناهیده کلاشی[1]
تاریخ دریافت: 30/7/91
تاریخ تصویب: 21/2/92
چکیده
دستور زبان عبارت است از مجموعة قواعد مربوط به کاربرد عناصر و اجزای تشکیلدهندة گفتار، یعنی قواعد مربوط به ساخت کلمه،گروهواژه و جمله. هدف اصلی این مقاله، پی بردن به نقش و جایگاه دستور زبان درآموزش زبان از دیدگاه فرهنگی و یافتن پاسخ برای این پرسشها است کهچه رابطهای بین فراگیری زبان، دستور و فرهنگ وجود دارد و آیا اساساً یادگیری دستور زبان شرط اصلی برای فراگیری زبان میباشد یا نه. برای پاسخ به این پرسشها، فرضیههایی مطرح گردیده است.یکی از اهداف و بخشهای مهم آموزش زبان، شناختن و شناساندن دستگاه زبان و درک تواناییها و قابلیتهای نظام صرفی و نحوی آن است. در یادگیری زبانهای خارجی، لازم است در مرحله یا مراحل خاصی از دوران زبانآموزی با ساختهای دستوری زبان مورد نظر آشنا شویم. همچنین، یکی از اهداف آموزش زبان دوم را باید یادگیری دقیق، معنیدار وکاربردی دستور زبان تعریف کرد.
واژههای کلیدی: فراگیری،زبان غیربومی،دستور زبان، فرهنگ، آموزش
[1] مربی و عضو هیئت علمی گروه زبان روسی دانشگاه الزهرا(س) ؛ n.kalashi@alzahra.ac.ir
[1]Academic member,Russian Dept., Alzahra University.n.kalashi@alzahra.ac.ir.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Place of Grammar in Language Teaching from a Cultural Perspective
نویسنده [English]
- Nahide Kalashi
Al-Zahra University
چکیده [English]
The Place of Grammar in Language Teaching from a Cultural Perspective
Nahide Kalashi [1]
Received: 2012/10/21
Accepted: 2013/05/11
Abstract
Grammar is a set of rules for the application of speech elements and components, i.e. the rules for the application of words, phrases and sentences. The aim of this article is to find out the role and place of grammar and culture in language teaching and answer these questions: What is the relationship between language acquisition, culture and grammar? And, is grammar learning the necessary prerequisite for language acquisition? The respective hypotheses have been formed to answer these questions. One of the goals and an important part of language teaching are recognizing and clarifying the language system and appreciating the abilities and capabilities of its grammatical and syntactical systems. At certain stage(s) of second language learning, it is necessary for the learner to get familiar with grammatical structures of that language. In addition, one of the purposes of second language teaching should be to teach learners the precise, understandable and applicable use of grammar.
Keywords: acquisition, non-native language, grammar, cultural, teaching
کلیدواژهها [English]
- acquisition
- non-native language
- grammar
- cultural
- teaching