ابومحبوب، احمد (1375). ساخت زبان فارسی. تهران: نشر میترا.
استاینبرگ، دنی (1992 [1381)). درآمدی بر روانشناسی زبان. ترجمة ارسلان گلفام. تهران. انتشارات سمت.
بانان صادقیان، جلیل(1384). «شیوهای نوین». مجموعه مقالات نخستین همایش بررسی روشهای نوین آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان. تهران. صص 44-14.
براون، داگلاس ( 2000 [1381]). اصول یادگیری وآموزش زبان. ترجمة منصور فهیم. تهران : انتشارات رهنما.
جهانگیری، نادر( 1384). قاعده پذیری و تعمیم پذیری در زبان ، مجموعه مقالات نخستین همایش انجمن زبانشناسی ایران، به کوشش مصطفی عاصی، تهران.
ضیاحسینی، سیدمحمد ( 1385). روش تدریس زبان خارجی / دوم. تهران: انتشارات رهنما.
روله، ادی (1371). نظریةزبانشناختی، توصیف زبانشناختی و تدریس زبان. ترجمة اسماعیل فقیه. مرکز ترجمه و نشر کتاب.
زهرایی، سید حسن (1382 ). دستور آموزشی زبان روسی. تهران، انتشارات سمت.
صدرزاده، ماندانا ( 1384). «رویکرد ارتباطی و روش سمعی بصری: تقابل دیدگاههای آموزشی». پژوهش ادبیات معاصر جهان. دورة 10. شمارة 23. بهار. صص 119-138.
لارنس ترسک، رابرت ( 1997 [1379]). مبانی زبان. ترجمة علی فامیان. تهران: نشر مرکز .
علوی، سید محمد ( 1383 ). «نقش دانش گرامر و واژگان در تست خواندن و درک مطلب». پژوهش زبانهای خارجی. شمارة 17. تابستان. صص114-93.
<https://journals.ut.ac.ir/article_12225_1219.html>
مشکوهالدینی، مهدی (1380). آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان برپایه فرضیه قاعده سازی زایا و فراگیری مهارت، مجموعه مقالات نخستین همایش بررسی روشهای نوین آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
میر عمادی، سید علی(1381). نحو زبان فارسی بر پایه نظریه حاکمیت و مرجع گزینی، تهران،انتشارات سمت.
ویلکینز، دیوید آرتور (1974 [1376]). آموزش و یادگیری زبان دوم. ترجمة ترانه اصغری طبری. تهران: انتشارات طریق کمال.
Bowen, J. D., Madsen, H., and Hilferty, A. TESOL techniques and procedures. Newbury House Publishers, inc, 1985.
Carol, R., P. Griggs & P. Bange (2004) France). Les Exercices dans l’Apprentissage delangue étrangère, Critique de l’Approche Communivative.
Chand sharma, Tara (2002). Modern Methods of Language Teaching. New Delhi: SARUP &SONS.
Cook, V. (1991). Second language learning and language teaching. London: Edward Arnold.
Germain, C. (1991), Évolution de l’enseignement des langues : 5000 ans d’histoire, Paris: CLE International.
Greenbaum, S. (1991). An introduction to English Grammar. Britain: Longman House.
Gee, J. P. (1996). Social Linguistics and Literacies: Ideology in Discourse (2nd ed.). London, England: Taylor & Francis.
Johnson, K. (1994). "Teaching declarative and procedural knowledge". Grammar and the language teacher. Baygate, M. et al (eds.). Prentice Hall International English Language Teaching. p.15.
Larsen-Freeman, D. (1991). "Teaching grammar". Teaching English as a second or foreign language. M. Celce-Murcia (ed.). Boston: Heinle & Heinle. pp.279-296.
………. (1997).
Grammar and its teaching: Challenging the myths (ERIC Digest). Washington, DC: ERIC Clearinghouse on languages and Linguistics, Center for Applied Linguistics. Retrieved May 14, 2005, from
<http://www.cal.org/ericcll/digest/larsen01.html>
Leech, G. (1994). "Students’ grammar-teacher grammar-learners’ grammar". Grammar and the language teacher. M.Baygate, A.Tonkyn and E.Williams (eds.). Hemel Hempstead:Prentice Hall. pp.17-30.
Radford, Andrew (1988). Transformation Grammar. University of Cambridge: Press Syndicate.
Ros I Sole, C. (2007)." Language Learners’ Sociocultural Positions in the L2: A
Narrative Approach". Language and Intercultural Communication. vol 7. pp. 203–216.
Ur, P. (1996). A Course in Language Teaching: Practice and Theory. Cambridge University press.
Widdowson, H. G. (1983). Learning Purpose and Language Use. Oxford: Oxford University Press.
Widdowson, H. G. (1984). Explorations in applied linguistics 2. Oxford: Oxford University Press.
Widdowson, H. G. (1990). Aspects of Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.
Пассов Е.И. (1977). Основы методики обучения иностранным языкам.Москва, Русский язык.
Соловова Е.Н.)2005(.Методика обучения иностранным языкам. Базовый курс лекций, Москва, Просвещение.
Щерба Л.В. (1974 ).Преподавание иностранных языков в школе. Общие вопросы методики. под ред. И. В. Рахманова.- Изд. 2-е. Москва, Высшая школа.