نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد زبانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد (نویسندة مسئول)؛ ma_es660@alumni.um.ac.ir
2 دانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد؛ estagi@um.ac.ir
چکیده
فسیلشدگی در یادگیری زبان دوم:
راهبردهای اجتناب برای فارسیآموزان غیرفارسیزبان
مریم اسلامی[1]
اعظم استاجی[2]
تاریخ دریافت: 17/7/92
تاریخ تصویب: 24/12/93
چکیده
پدیدة فسیلشدگی یا ثبات غلط در زبان میانی برای اولین بار توسط سلینکر در 1972 مطرح شد. این پدیده در زبان دوم زبانآموز رخ میدهد و یکی از ویژگیهای زبان دوم زبانآموز است که ناشی از انحراف از هنجارهای گویشور بومی زبان و عدم رشد زبان دوم است. این پژوهش به عامل فسیلشدگی یا ثبات غلط، عوامل مهم در این پدیده، و انواع آن در سطوح مختلف زبانی پرداخته است و همچنین با ذکر نمونههایی از خطاهای فارسیآموزان روسیزبان، انواع فسیلشدگی در سطوح مختلف زبانی را در این دسته از فارسیآموزان مورد تبیین قرار داده است. نمونه خطاهای ذکرشده از انشاهای نوشتاری فارسیآموزان روسیزبان که در سطح میانی فارسیآموزی هستند، استخراج شده است. در نهایت، راهبردهای کاهش این عامل مؤثر در فرایند یادگیری زبان دوم، بهمنظور بهرهگیری از آن در آموزش مؤثر فارسی به غیرفارسی زبانان بحث شده است. با توجه به اهداف این پژوهش، نتیجة حاصل از درک و شناخت این عامل مؤثر در فرایند یادگیری زبان فارسی در درک و رشد بهتر این زبان برای غیرفارسیزبانان مؤثر خواهد بود. همچنین بهرهگیری از شیوههای ارائهشده در اجتناب از این عامل در زبان فارسی بهعنوان زبان دوم، سبب بهبود و رشد بهتر فرایند زبانآموزی در فارسیآموزان غیرفارسیزبان میگردد.
واژههای کلیدی: فسیلشدگی، ثبات غلط، زبان بینابین، فارسی بهعنوان زبان دوم، فارسیآموزان روسیزبان
[1] کارشناس ارشد زبانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد (نویسندة مسئول)؛ ma_es660@alumni.um.ac.ir
[2] دانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد؛ estagi@um.ac.ir
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Fossilization in Second Language Acquisition: Preventive Strategies for Foreign Learners of Persian
نویسندگان [English]
- Maryam Eslami 1
- Azam Estaji 2
چکیده [English]
Fossilization in Second Language Acquisition: Preventive Strategies for Foreign Learners of Persian
Maryam Eslami[1]
Azam Estaji[2]
2013/10/09: Received
Accepted: 2015/03/15
Abstract
The fossilization or stabilization phenomenon in intelanguage is proposed by Selinker in 1972. This phenomenon occurs in learner's second language and it is one of the features of second language learners which is derived from deviance of the native speaker norms and lack of second language development. This paper investigated fossilization or stabilization factor, important factors in the phenomenon, and its variety in linguistics at different levels. It is also explained by examples of the errors of Persian Learners of Russian. The cited errors were extracted from writing essays of Persian learners of Russian at the intermediate level. Finally, some strategies were suggested to overcome the affective factor in the process of a second language learning, in order to use them in Persian teaching for foreigners. According to the purposes of this study, the results of understanding and diagnosis of phenomenon will be effective in better understanding and development of Persian learning for foreigners. Also, the presented preventive strategies will improve and develop Persian language learning for non-Persian language speakers.
Keywords: Fossilization or Stabilization, Interlanguage, Persian as a second Language, Persian Learners of Russian
[1] M.A in Linguistics, Ferdowsi University of Mashhad, Iran; E-Mail: ma_es660@alumni.um.ac.ir
[2] Associate Prof. of Linguistics, Ferdowsi University of Mashhad. Iran; E-Mil: estagi@um.ac.ir
کلیدواژهها [English]
- Fossilization or Stabilization
- Interlanguage
- Persian as a Second Language
- Persian Learners of Russian