نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشگاه سمنان
چکیده
تعامل نحو و زبانشناسی اجتماعی: تحلیلی جامعهشناختی بر کاربرد چند ساخت نحوی فارسی بر اساس نظریة تنوعات زبانی لباو
ابراهیم رضاپور[1]
تاریخ دریافت: 21/4/93
تاریخ تصویب: 24/12/93
چکیده
جامعهشناسان زبان تنوع زبانی را یکی از ویژگیهای ذاتی زبانها در نظر میگیرند.آنها معتقدند که عوامل اجتماعی نظیر جنسیت، طبقة اجتماعی، تحصیلات، سن و قومیت در ایجاد و وقوع تنوع زبانی نقش اساسی دارند. در این تحقیق، تأثیر عوامل اجتماعی جنسیت، طبقة اجتماعی و تحصیلات بر بسامد تنوع نحوی در زبان فارسی در دو گفتمان محاورهای روزمره و علمی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. در گفتمان روزمره، مردان نسبت به زنان بسیار بیشتر از قلب نحوی، ساخت اسنادی و قیود تأکید استفاده کردهاند و در گفتمان علمی بر عکس، زنان نسبت به مردان در کاربرد قلب نحوی و ساخت اسنادی تا حدود زیادی پیشتاز بودهاند. در گفتمان روزمره، طبقة بالای اجتماعی از ساخت قلب نحوی بیشتر از طبقات متوسط و پایین استفاده کرده است و همچنین طبقة پایین جامعه هم در کاربرد ساخت اسنادی و قیود تأکید تا حدی نسبت به طبقات اجتماعی دیگر پیشتاز بوده است. در گفتمان علمی، طبقة بالای اجتماعی در کاربرد قلب نحوی نسبت به طبقات دیگر اجتماعی بسیار پیشتاز بوده است. در گفتمان روزمره، افراد با تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد در کاربرد قلب نحوی نسبت به افراد دیپلم و پایینتر پیشتاز هستند و افراد دیپلم و پایینتر در کاربرد ساخت اسنادی نسبت به دو گروه دیگر تحصیلات پیشتاز بودهاند. همچنین در گفتمان علمی، قلب نحوی نسبت به ساخت اسنادی و قیود تأکید بیشترین کاربرد را دارد که توسط افراد با تحصیلات کارشناسی ارشد و بالاتر مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که در مطالعات زبانی علاوه بر استفاده از رویکرد زایشی، لحاظ کردن ملاحظات جامعهشناسی زبان در مطالعات زبان ضروری است. وجود تنوعات نحوی در گفتار گویشوران فارسی در بافتها و سبکهای مختلف اجتماعی اعتبار و ارزش نظریة تنوع را در مطالعات زبانی دو چندان میسازد. در این تحقیق وجود سه ساخت نحوی بازنماییکنندة معنای اصلی و همچنین معنای گفتمان یکسان حکایت از آن دارد که رویکرد زایشی در تحلیل سه ساخت مذکور ناتوان است و این گونه تنوع ساختی و توزیع آنها در دو گفتمان تنها از طریق نظریة تنوع قابلتحلیل است. نتایج تحقیق حاضر همسو با تحقیقات کینگ (2005) در زمینة تنوع صرفی نحوی در گونة فرانسوی آکادین و همچنین تحقیقات بابیرز (2005) در زمینة تنوع ترتیب واژه در گونة هلندی است.
واژههای کلیدی: نظریة تنوع، قلب نحوی، ساخت اسنادی، قیود تأکید، طبقة اجتماعی، تحصیلات، جنسیت، گفتمان
1 استادیار گروه زبانشناسی دانشگاه سمنان؛ Abrahim_rezapour@profs.semnan.ac.ir
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The interface of syntax and sociolinguistics: sociolinguistic analysis of some Persian syntactic structures based on Labov’ variation theory
نویسنده [English]
- Abrahim Rezapour
چکیده [English]
The Interface of Syntax and Sociolinguistics: Sociolinguistic Analysis of some Persian Syntactic Structures based on Labov’ Variation Theory
Abrahim Rezapour[1]
Received: 2014/07/12
Accepted: 2015/03/15
Abstract
Sociolinguists consider language variation as one of the inherent characteristics of languages. They believe that social factors including gender, social class, education, age and ethnicity are playing a fundamental role in creating and distributing language variation. In this research, the effects of social class, education and gender on frequency and distribution of syntactic variation in every day and scientific colloquial discourse of Persian are explored. Men used scrambling, cleft construction and focus adverbs more than women in every day colloquial discourse and contrarily, women used scrambling and cleft construction more than men in scientific colloquial discourse. Upper social class people used scrambling more than middle and low classes and low class social societies used cleft construction and focus adverbs more than other social classes in every day colloquial discourse. In scientific discourse, high social class used scrambling more than other social classes. MA and BA graduates used scrambling more than high school graduates in every day colloquial discourse and high school graduates used cleft construction more than other educated people. Also, MA graduates used scrambling more than other graduates in scientific colloquial discourse. Findings of the present research indicate that we must include sociolinguistic considerations in linguistic studies in addition to using generative grammar. The existence of syntactic variations in Persian speech in different social contexts and styles represents the status and value of variation theory in linguistic explorations. In this research, the existence of three different syntactic structures representing the sameness of core meaning and also discoursal meaning indicates that generative grammar is not able to analyze them. These syntactic structure variations and distribution of them in every day and scientific discourses may be analyzed only through Variation Theory. Findings of the present research are convergent with studies of King(2005) in the field of morpho-syntactic variation in Acadian French; and also studies of Barbiers(2005) in the field of word order variation in Dutch dialect.
Keywords: Variation Theory, scrambling, cleft construction, focus adverbs, social class, education, gender, discourse
[1] Assistant Professor, Linguistics Department, Faculty of Literature and Foreign Languages, Semnan University, Semnan, Iran,abrahim_rezapour@profs.semnan.ac.ir
The Interface of Syntax and Sociolinguistics: Sociolinguistic Analysis of some Persian Syntactic Structures based on Labov’ Variation Theory
Abrahim Rezapour[1]
Received: 2014/07/12
Accepted: 2015/03/15
Abstract
Sociolinguists consider language variation as one of the inherent characteristics of languages. They believe that social factors including gender, social class, education, age and ethnicity are playing a fundamental role in creating and distributing language variation. In this research, the effects of social class, education and gender on frequency and distribution of syntactic variation in every day and scientific colloquial discourse of Persian are explored. Men used scrambling, cleft construction and focus adverbs more than women in every day colloquial discourse and contrarily, women used scrambling and cleft construction more than men in scientific colloquial discourse. Upper social class people used scrambling more than middle and low classes and low class social societies used cleft construction and focus adverbs more than other social classes in every day colloquial discourse. In scientific discourse, high social class used scrambling more than other social classes. MA and BA graduates used scrambling more than high school graduates in every day colloquial discourse and high school graduates used cleft construction more than other educated people. Also, MA graduates used scrambling more than other graduates in scientific colloquial discourse. Findings of the present research indicate that we must include sociolinguistic considerations in linguistic studies in addition to using generative grammar. The existence of syntactic variations in Persian speech in different social contexts and styles represents the status and value of variation theory in linguistic explorations. In this research, the existence of three different syntactic structures representing the sameness of core meaning and also discoursal meaning indicates that generative grammar is not able to analyze them. These syntactic structure variations and distribution of them in every day and scientific discourses may be analyzed only through Variation Theory. Findings of the present research are convergent with studies of King(2005) in the field of morpho-syntactic variation in Acadian French; and also studies of Barbiers(2005) in the field of word order variation in Dutch dialect.
Keywords: Variation Theory, scrambling, cleft construction, focus adverbs, social class, education, gender, discourse
[1] Assistant Professor, Linguistics Department, Faculty of Literature and Foreign Languages, Semnan University, Semnan, Iran,abrahim_rezapour@profs.semnan.ac.ir
کلیدواژهها [English]
- variation theory
- Scrambling
- cleft construction
- focus adverbs
- Social class
- education
- Gender