«این نکته ای که من می خوام اینجا دقت کنید»: برجسته کردن نکات مهم در ارائه‌های علمی فارسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه اصفهان

چکیده

م
این نکته‌ای که من می­خوام اینجا دقت کنید»: برجسته کردن نکات مهم در ارائه­های علمی فارسی
 
جواد زارع[1]
عباس اسلامی راسخ [2]
عزیزالله دباغی [3]
تاریخ دریافت: 13/8/94
تاریخ تصویب: 22/12/94
 
چکیده
مقالة حاضر کوشیده است ساختارهای واژه- دستوری استفاده‌شده توسط اساتید دانشگاه برای پررنگ کردن نکات مهم ارائه­های علمی فارسی را بررسی نماید. در این مقاله به این ساختارها نشانگر­های اهمیت اطلاق می­گردد. با بررسی 60 رونوشت از ارائه­های حقیقی فارسی مستخرج از پیکرة سخن با بهره­گیری از روش تحقیق ترکیبی و مبتنی بر یک رویکرد پیکره- محور، مشخص شد که می­توان با استفاده از صفات ارزیابی و اسامی فرازبانی، ربط دادن مطالب به امتحان و دخیل کردن ارائه‌دهنده یا مخاطب در ارائه، مطالب مهم را پررنگ نمود. این برجسته‌سازی را می­توان با استفاده از ساختارهای خاصی که در یکی از پنج گروه «اسمی»، «فعلی»، «صفتی»، «قیدی» و «گوناگون» قرار می­گیرند، انجام داد. همچنین نتایج نشان داد، ربط دادن ارائه به مخاطب یا ارائه­دهنده، با استفاده از الگوهای فعلی، حتی مهم­تر از استفاده از روش‌های مستقیم برجسته‌سازی نکات مهم همچون صفات ارزیابی است. درنهایت، بر اساس نتایج به‌دست‌آمده مشخص شد که ساختارهای نشانگر اهمیت پس مرجع، از آنجا که مخاطب را قادر می­کنند از قبل برای پردازش و یادداشت‌برداری مطالب مهم برنامه‌ریزی کند، پرشمارتر هستند.
 
واژه­های کلیدی: واژه-دستور، پیکره، ارائة علمی کلاسی فارسی



[1] استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه کوثر بجنورد، j.zare@kub.ui.ac.ir


 [2] دانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشکدة زبان­های خارجی، دانشگاه اصفهان (نویسندة مسئول)؛ abbaseslamirasekh@gmail.com


[3] دانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشکدة زبان­های خارجی، دانشگاه اصفهان؛ dabaghi@fgn.ui.ac.ir
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

'The point I want you to note is': Marking importance in Persian academic lectures

نویسندگان [English]

  • Javad Zare
  • Abbas Eslami-Rasekh
  • Azizollah Dabaghi
چکیده [English]

This study was an attempt to explore how verbal patterns of lexicogrammar are used to signal the importance of content in Persian academic lectures. These expressions are referred to as importance markers here. 60 authentic academic lectures compiled in the Persian corpus of SOKHAN were investigated with a mixed-methods (exploratory) approach and a corpus-driven method. Analysis of the results showed that importance marking of portions of discourse can be done by making use of evaluative adjectives and metalinguistic nouns, relating the discourse to assessment, and involving the participants in the discourse. Additionally, importance marking was found to be done with one of the five structures of nominal, verbal, adjectival, adverbial, and exam-related. Among these, verbal (‘V n/clause’) and nominal (‘MN v-link n/clause’) importance markers outnumbered other patterns of importance marking. Finally, importance markers that signaled the importance of later portions of discourse were found to be more advantageous to the audience, as they made it possible for the audience to plan for online processing and note-taking of the points.

کلیدواژه‌ها [English]

  • importance marking
  • lexicogrammar
  • corpus
  • Persian academic lecture
Adams, C. (2006). "Powerpoint, the Habits of Mind, and Classroom Culture". Journal of Curriculum Studies. 38(4). pp. 389–411.
        doi: 10.1080/00220270600579141
Biber, D. (2006). "Stance in Spoken and Written University Registers". Journal of English for Academic Purposes. 5(2). pp. 97–116.
        doi: 10.1016/j.jeap.2006.05.001
Biber, D., S. Johansson, G. Leech, S. Conrad & E. Finegan (1999). The Longman Grammar of  Spoken and Written English. London: Longman.
Björkman, B. (2011). "The Pragmatics of English as a Lingua Franca in the International University: Introduction". Journal of Pragmatics. 43(4). pp. 923–925.
        doi: 10.1016/j.pragma.2010.08.015
Bondi, M. (2008). "Emphatics in Academic Discourse: Integrating Corpus and Discourse Tools in the Study of Cross-disciplinary Variation". Corpora and Discourse: The Challenges of Different Settings. A. Ädel & R. Reppen (eds.). Amsterdam: John Benjamins. pp. 31–55.
Brown, G. (1978). Lecturing and Explaining. London: Methuen & Co Ltd.
Crawford Camiciottoli, B. (2004). "Audience-oriented Relevance Markers in Business Studies    Lectures". Academic Discourse:    New Insights into Evaluation. G. Del Lungo Camiciotti & E. Tognini Bonelli (eds.).  Bern: Peter Lang. pp. 81–97.
Crawford Camiciottoli, B (2007). The Language of Business Studies Lectures. Amsterdam: John       Benjamins.
DeCarrico, J. & J. R. Nattinger (1988). "Lexical Phrases for the Comprehension of Academic Lectures". English for Specific Purposes. 7(2). pp. 91–102. doi: 10.1016/0889-4906(88)90027-   0
Deroey, K. L. B. (2013). Relevance Marking in Lectures: A Corpus-based Study. Unpublished PhD Dissertation. Ghent University, Gent, Belgium.
……….. (2015). "Marking Importance in Lectures: Interactive and Textual Orientation". Applied Linguistics. 36(1). pp. 51–72.
        doi: 10.1093/applin/amt029
Deroey, K. L. B. & M. Taverniers (2012). "Just Remember this: Lexicogrammatical Relevance Markers in Lectures". English for Specific Purposes. 31(4). pp. 221–233.
        doi: 10.1016/j.esp.2012.05.001
Field, J. (2011). "Into the Mind of the Academic Listener". Journal of English for Academic Purposes.    10(2).  pp. 102–112.
        doi: 10.1016/j.jeap.2011.04.002
Flowerdew, J. (1994). "Research of Relevance to Second Language Lecture Comprehension: An    Overview". Academic Listening: Research Perspectives. J. Flowerdew (ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
Flowerdew, J. & L. Miller (1997). "The Teaching of Academic Listening Comprehension and the    Question of Authenticity". English for Specific Purposes. 16(1). pp. 27–46.
        doi: 10.1016/S0889-    4906(96)00030-0
Hunston, S. (1994). "Evaluation and Organization in a Sample of Written Academic Discourse". Advances in Written Text Analysis. M. Coulthard (ed.). London: Routledge. pp. 191–218.
………. (2000). "Evaluation and the Planes of Discourse: Status and Value in Persuasive Texts". Evaluation in Text: Authorial Stance and the Construction of Discourse.        S. Hunston & G. Thompson (eds.).  Oxford: Oxford University Press. pp. 176–207.
Jung, E. H. (2003). "The Role of Discourse Signaling Cues in Second Language Listening Comprehension". The Modern Language Journal. 87(4). pp. 562–577.
          doi: 10.1111/1540-    4781.00208
Kiewra, K. A. (2002). "How Classroom Teachers can Help Students Learn and Teach them how to Learn". Theory into Practice. 41(2). pp. 71–80.
        doi: 10.1207/s15430421tip4102_3
Lodico, M. G., D. T. Spaulding & K. H. Voegtle (2006). Methods in Educational Research from    Theory to Practice. San Francisco, CA: John Wiley & Sons.
Lynch, T. (1994). "Training Lecturers for International Audiences". Academic Listening: Research Perspectives. J. Flowerdew (ed.). Cambridge: Cambridge University Press. pp. 269–289.
………. (2004). Study Listening: A Course in Listening to Lectures and Note Taking. Cambridge: Cambridge University Press.
………. (2011). "Academic Listening in the 21st Century: Reviewing a Decade of Research". Journal of English for Academic Purposes. 10(2). pp.79–88.
        doi: 10.1016/j.jeap.2011.03.001
McKeachie, W. J. (1994). Teaching Tips: Strategies, Research, and Theory for College and University Teachers. Lexington: Heath and Co.
Mulligan, D. & A. Kirkpatrick (2000). "How much do they Understand? Lectures, Students and Comprehension". Higher Education Research and Development. 19(3). pp. 311–335.
        doi: 10.1080/758484352
Nesi, H. (2001). "A Corpus-based Analysis of Academic Lectures across Disciplines. Language across Boundaries. BAAL. vol. 16. J. Cotterill & A. Ife (eds.). London:               Continuum. pp. 201–218.
Salehzadeh, J. (2006). Academic Listening Strategies: A Guide to Understanding Lectures. Ann    Arbor: University of Michigan Press.
Scerbo, M. W., J. S. Warm, W. N. Dember & A. F. Grasha (1992). "The Role of Time and Cuing in a College Lecture". Contemporary Educational Psychology. 17(4). pp. 312–328.
        doi: 10.1016/0361-476X(92)90070-F
Schleef, E. (2008). "The Lecturer's OK" Revisited: Changing Discourse Conventions and the Influence of Academic Division". American Speech. 83(1). pp. 62–84.
        doi: 10.1215/00031283-2008-003
Scott, M. (2015). WordSmith Tools Version 6. Stroud: Lexical Analysis Software.
Swales, J. M. & A. Burke (2003). "“It’s really Fascinating Work”: Differences in Evaluative Adjectives across Academic Registers". Corpus Analysis: Language Structure and Language Use. P. Leistyna & C. F. Meyer (eds.). Amsterdam: Rodopi. pp. 1–18.
Titsworth, B. S. & K. A. Kiewra (2004). "Spoken Organizational Lecture Cues and Student Note Taking as Facilitators of Student Learning". Contemporary Educational Psychology. 29(4). pp. 447–461.
        doi: 10.1016/j.cedpsych.2003.12.001
Wharton, T. (2009). The Pragmatics of Non-verbal Communication. Cambridge: Cambridge University Press.