آیتی، اکرم (1392). «بررسی نشانه-معناشناسی گفتمان در شعر پی دارو چوپان نیما یوشیج». جستارهای ادبی. ش1. صص123-105.
آسیابادی، علی (1385). «فرافکنی و شخصیتبخشی در شعر حافظ». دانشکدة ادبیات وعلومانسانی. س14. ش52 و53 . صص134-111.
اسماعیلی، عصمت و ابراهیم کنعانی (1391). «بررسی نظام عاطفی گفتمان در شعر غزل برای گل آفتابگردان، سرودة شفیعیکدکنی بر اساس رویکرد نشانه-معناشناختی». پژوهشهای ادبی. س 9. ش36-37. صص33-9.
ایرانپورممان، فردین (1389). «تشخیص در اشعار شفیعیکدکنی». رشدآموزش زبان و ادب فارسی. ش 96. صص70-62.
بدوی، عبدالرحمن (1947). الانسانیّه و الوجودیّه فی الفکر العربی. مصر.
برامکی، اعظم و غلامعلی فلاح (1392) .«بازسازی معناهای عاطفی در فرایند ارزشی گفتمان در داستان نبرد رستم و سهراب: رویکرد نشانه- معناشناختی». جستارهای زبانی. د6. ش4. پیاپی20. صص66-45.
پوشنه، اتنا (1391). «نظام ارزشی در گفتمان اتیک بر اساس داستان در خم راه». مجموعه مقالات دومین همایش ملی نقد ادبی با رویکرد نشانهشناسی ادبیات. به کوشش دکتر حمیدرضا شعیری. خانة کتاب: تهران. صص488-463.
چوبک، صادق (1384). روز اول قبر. چ2. جامهدران: تهران.
داورپناه، امیر (1386).« شخصیتبخشی به مفاهیم انتزاعی در غزلیات شمس». پژوهشگاه علوم انسانی. ش63-64. صص 324 -294.
شعیری، حمیدرضا (1385). تجزیه و تحلیل نشانه-معناشناسی گفتمان. سمت: تهران.
شعیری، حمیدرضا (1388). «از نشانهشناسی ساختگرا تا نشانه-معناشناسی گفتمانی». فصلنامة ادبی. س 2. ش 8. صص 51-33.
شعیری، حمیدرضا (1394). «تحلیل نشانه-معناشناختی هویت و مد، تن به مثابة حایل بین زبان و دنیا،نقد نشانه معناشناختی اجرای شعر پرفورمنس محمد آزرم.» فرهنگ امروز.
شعیری، حمیدرضا (1395). نشانه-معناشناسی ادبیات: نظریه و روش تحلیل گفتمان ادبی. دانشگاه تربیت مدرس: تهران.
شعیری، حمیدرضا و ترانه وفایی (1388). راهی به نشانه-معناشناسی سیّال، بررسی موردی ققنوس نیما. انتشارات علمی و فرهنگی: تهران.
شعیری، حمیدرضا و دینا آریانا (1390). «چگونگی تداوم معنا در چهل نامة کوتاه به همسرم از نادر ابراهیمی». فصلنامةنقد ادبی. س 4. ش14. صص185-161.
شعیری، حمیدرضا و سمیه کریمینژاد (1391).«تحلیل نظام بودشی گفتمان: مطالعة موردی داستان داشآکل صادق هدایت». مطالعاتزبان وترجمه. ش3. صص 45-24.
شفیعیکدکنی، محمدرضا (1370). صورخیال در شعر فارسی. آگاه: تهران.
شفیعیکدکنی، محمدرضا (1372). صورخیال در شعر فارسی. آگاه: تهران.
شمیسا، سیروس (1373). بیان. فردوس: تهران.
صفا، پریوش (1380).«نمود و نقش های آن در زبان». مجلة مدرس.تهران. د 5. ش 23. صص97-11.
فاضلی، مهبود و معصومه شیرین علیزاده کلور (1394). «بررسی نظام عاطفی گفتمان در شعر سفر به خیر شفیعیکدکنی با رویکرد نشانه- معناشناسی». جستارهای زبانی. د6. ش1. صص228-205.
کزازی، میرجلالالدین(1381). بیان، زیباشناسی سخن پارسی. مرکز: تهران.
گرمس، آلژیر داس ژولین (1389). نقصان معنا. ترجمه و شرح دکتر حمیدرضا شعیری. چ1. علم: تهران.
مجدی، وهبه (1974). معجم مصطلحات الادب انکلیزی فرنسی عربی. بیروت.
مدی، ارژنگ (1371) .«بررسی صورخیال در هفت پیکر نظامی». فرهنگ. ش10. صص408-331.
هاتفی، محمد (1388). بررسی و تحلیل نشانه-معناشناختی رابطة متن کلامی و تصویر در متون ادبی. رسالة دکتری. دانشگاه تربیت مدرس. تهران.
همتی، امیرحسین (1383). «تشخیص در شعر سلمان ساوجی».کیهانفرهنگی. ش213. صص65-60.
Asiabadi, Ali (2007)."Personification in Hafez Poetry". Humanitarian and Literature University. No. 52- 53. pp.11-134. [In Persian]
Ayati, A. (2014)."The Discursive Semiosemantic Study of a Poem by Nima Yushij". Jastarhaye Adabi. No.1. pp.105-123. [In Persian]
Badvi, A. (1947).Alensaniyah val Vojudiya fi Fekr al Arabi: Mesr. [In Arabic]
Baramaki, A. & G. Falah (2014)."Reconstructing the Emotional Meaning in the Process of Discourse in Rostam and Sohrab on the Basis of Semiosemantic Framework”. Jastarhaye Zabani. No. 4. pp.54-66. [In Persian]
Chubak, S. (2006). The First Day in the Tomb. Jamedaran:Tehran. [In Persian]
Cuddon, J.A. (1992). A Dictionary of Literary Terms. Tabriz: Chehr.
Davarpanah, A. (2008)."Personification in Shams Poetry”. Pazhuheshgah Olum Ensani. No. 63-64. pp. 294-324. [In Persian]
De Gruyter, W. (2008). The Powers of Personification. Berlin: Walter De Gruyter GmbH& Co. KG,D, 10785.
Dirk, G. Mouton de Gruyter (2006). Cognitive Linguistics. Berlin: Walter De Gruyter. GmbH& Co. KG,D, 10785.
Esmaili, E. & E. Kanani (2013)."The Emotive Structure Study of Ghazal for Sunflower by Shafi Kadkani on the Basis of Semiosemantic Framework". Pazhuheshhaye Adabi. No. 36-37. pp.9-33. [In Persian]
Fazeli, M. & M. Alizadekolur (2016)."The Emotive System of Discourse in a Poet by Shafi Kadkani on the Basis of Semiosemantic Framework”. Jastarhay e Zabani. No.1. pp.205-228. [In Persian]
Fontanille, J. (1999). Sémiotique et Littérature. Paris: Essais de Méthode. PUF.
Gray, M. (1986). A Dictionary of Literary Terms. England: Longman.
Greimas, A. J. (2011). Imperfection of Meaning. Elm:Tehran.Translator: Hamidreza Shairi. [In Persian]
Hamilton, A. CH. (1990). The Spenser Encyclopedia. London: University of Toronto.
Hatefi, M. (2010)."Semiosemantic Study of the Relation between Images and Words in Literary Works”. Tarbiat Modares University: Tehran. [In Persian]
Hemati, A. (2005)."Personification in Savoji’s Poetry". Keyhanfarhangi. No. 213. pp.60-65. [In Persian]
Iranpoormaman, F. (2011)."Personification in Shafi Kadkani’s Poetry”. Roshde Amuzesh Zaban Adab Farsi. pp.62-70. [In Persian]
Kazazi, M. (2003). Expression, Aesthetic Study of Persian Expressions. Markaz:Tehran. [In Persian]
Khalida, M. (2013). TheUse of Personification in George Orwell’s Novel . Animal Farm. Dissertation. Ouargla: Kasdi Merbah University.
Madi, A. (1993)."The Study of Images in Haft Peykar by Nezami". Farhang. No. 10. pp.331-408. [In Persian]
Majdi, V. (1974). Mojam Mostalahat al Adabekelizi Frensi Arabi: Beirut. [In Arabic]
Perrine, L. (1974) . Literature (Poetry the Elements of Poetry). New York: Harcourt Brace Jovanovich, Inc.
Poushaneh, A. (2013). "Value System in Ethique Discourse: Based on the Road Story". Nameye Naqhd. A Collection of Papers at the 2nd National Iranian Symposium on Literary Theory and Criticism. vol 2. Hamidreza Shairi. Tehran: Book Home. pp:463-488. [In Persian]
Priminger, A. (1969). The Encyclopedia of Poetry and Poetics. U.S.A.: Princeton.
Safa, P. (2002)." Aspect and its Roles in Language". Tarbiat Modares University: Tehran. No .23. pp. 11-97. [In Persian]
Shairi, H. (2006). Discursive Semiosemantic Analysis. Samt: Tehran. [In Persian]
Shairi, H. (2010)."From Formative Semiosis to Discursive Semiosemantics".Faslname Naghde Adabi. No. 8. pp.33-51. [In Persian]
Shairi, Hamidreza & Tarane Vafayi (2010). A Way to Abstract Semiosemantic, A Case Study of Ghoghnus by Nima. Elmi Farhangi: Tehran. [In Persian]
Shairi, H. & D. Aryana (2012)."The Continuance of Meaning in Fourty Letters to my Wife by Nader Ebrahimi". Faslname Naghd Adabi. No. 1. pp.161-185. [In Persian]
Shairi, H. & S. Kariminejad (2013). "A Case study of Dashakol by Hedayat on the Basis of Presence System”. Motaleat Zaban va Tarjome. No. 3. pp. 24-45. [In Persian]
Shairi, H. (2015)." Semiosemantic study of Identity and Fashion”.Tarbiat Modares University. Under publishing: Tehran. [In Persian].
Shairi, H. (2017). Semiosemantic in Literature: Theory and Practical Discourse Analysis.Tarbiat Modares University: Tehran. [In Persian]
Shafi Kadkani, M. (1992). Images in Persian poetry. Agah: Tehran. [In Persian]
Shafi Kadkani, M. (1994). Images in Persian Poetry. Agah: Tehran. [In Persian]
Shamisa, S. (1995). Expression. Ferdos: Tehran. [In Persian]
Walter, G. (2008). The Power of Personification. Gmbh & Co. KG,D:10785-Berlin: Germany.