احدی، حوریه، محمد رحیم شاهبداغی، سقراط فقیه زاده و بهروز محمودی بختیاری (1385). سرعت گفتار و خواندن در دانش آموزان دختر پایه دوم و پنجم ابتدایی شهر تهران. «شنوایی شناسی-دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران». دوره 15. شماره 2. صص37-30.
احدی، حوریه و مریم مخلصین (1395). «بررسی ارتباط حافظه واجی،آگاهی واج شناختی و مهارت زبانی در کودکان پیش دبستانی». کومش. جلد 17. شماره 3 (پیاپی، 59) صص 62-70.
ادیب، یوسف، اسکندر فتحی آذر و نظیره محمودی (1388). مقایسه قدرت خوانایی دانش آموزان یک زبانه و دوزبانه در درس فارسی پنجم ابتدایی و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشگاه تبریز.
حسناتی، فاطمه، محمدرضا رستمی و عباس علیپور (1394). «بررسی تأثیر آموزش مدرسهای بر مهارت آگاهی واجشناختی کودکان دوزبانه لک فارس زبان 6 ساله». طبتوانبخشی. دوره 4. شماره 4. صص 28-33.
حیدری، عبدالحسین، مهدی
سمائی، لطیف
عطاری و افسر
روحی (1394). «رمزگردانی دوزبانههای ترکیآذری‑ فارسی در پرتو مدل زبان ماتریس و نظریة صفر».
زبانپژوهی.
دوره 7. شماره 16. صص 33-57.
خاچاطوریان، آرمینه. (1377). بررسی و مقایسه ویژگیهای نحوی گفتار دانشآموزان دوزبانه و تکزبانه مقطع ابتدایی. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی ایران.
خدیوی، اسداله، رضا کلانتری و رجب ربوی (1390). مجموعه مقالات همایش دوزبانگی و آموزش: چالش ها، چشم اندازها و راهکارها. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
دادستان، پریرخ و زهره مجدآبادی (1375). بررسی تواناییهای کودکان غیرفارسیزبان در زبان فارسی در بدو ورود به نظام آموزشی. تهران: وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
دبیرخانه شورای تحقیقات وزارت آموزش و پرورش (1371). مجموعه مقالات سمینار بررسی ابعاد دوزبانگی. تهران: وزارت آموزش و پرورش.
دستجردی کاظمی، مهدی (1389). برخی پژوهش های ضروری درباره یادگیری خواندن. پژوهش نامه آموزشی. شماره 120-صص 76-78.
دستجردی کاظمی، مهدی و زهرا سلیمانی (1385). آگاهی واج شناختی چیست؟ پژوهشدرحیطهکودکاناستثنایی.سال 6.شماره4. صص 931-954.
سلیمانی، زهرا و مهدی دستجردی کاظمی (1389). آزمون آگاهیواجشناختی و ویژگیهای روانسنجی آن. چ 2. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
سلیمانی، زهرا، محسن سعید منش، مهدی دستجردی، آذر مهری و یونس جهانی (1388). «بررسی ارتباط بین آگاهی واجی و سرعت نامیدن خودکار با نمره خواندن در پایه اول ابتدایی تهران». شنوایی شناسی. دوره 18. شماره 2-1. صص 18-25.
شفیعی، بیژن، سمیرا توکل، لیلا علی نیا، محمدرضا مراثی، لیلا صداقتی و رقیه فروغی (1387). طراحی و ساخت آزمون غربالگری تشخیص اختلال در خواندن در پایههای اول تا پنجم دانش آموزان مقطع ابتدایی در شهر اصفهان. شنواسنجی. دوره 17. شماره 2. صص 53-60.
عباسی، خسرو(1377). بررسی توانایی دانش آموزان در خواندن و نوشتن زبان فارسی و پیشرفت تحصیلی آنها در علوم و ریاضی (طرح پژوهشی چاپ نشده). تهران: اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران.
عزیزیان، مرضیه و محمدرضا عابدی (1383). ساخت و هنجاریابی آزمون تشخیصی سطح خواندن برای دانش آموزان پایه سوم دبستان. اصفهان: شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان اصفهان.
عزیزیان، مرضیه و محمدرضا عابدی (1386). بررسی تغییر الگوی خطاهای خواندن دانشآموزان در پایههای دوم تا پنجم ابتدایی شهر اصفهان.
پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره.
شماره 29. صص 101-114.
عشایری، حسن. (1393). عصب شناسی دوزبانگی. تهران: خانه اندیشمندان علوم انسانی (مجموعه سخنرانی شنبههای روانشناسی).
عصاره، فریده (1387). بررسی مشکلات زبان آموزی کودکان پایة اول ابتدایی در مناطق دوزبانه. مطالعات برنامه درسی. سال 3. شماره 9. صص 42-60.
غلامی، مرتضی و نرجس نیکوکار (1395). تأملی بر خواندن، مشکلات خواندن و روشهای آموزش خواندن سال دهم. نواندیش سبز. شمارههای 38-37. صص 37-43.
فضلی، رخساره (1395). پروپوزال انجام پژوهش از پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در رابطه با برنامه زبان آموزی در مناطق دوزبانه. شماره نامه 161252 (مورخه 15/9/1395)
فیاضی، علی، رضا صحراگرد، بلقیس روشن و بهمن زندی (1396). بررسی تاثیر دوزبانگی و جنسیت بر هوش زبانی و هوش ریاضی- منطقی با مقایسه دانش آموزان دوزبانه و تکزبانه. جستارهای زبانی. سال 8. شماره 2 (پیاپی 37)، صص 225-248.
قائمی، حمیده، زهرا سلیمانی و هوشنگ دادگر (1389). بررسی مقایسه ای نقش آگاهی صرفی در سرعت، صحت و درک خواندن کودکان نارساخوان و عادی پایه دوم دبستان . توانبخشینوین. دوره4.شماره3و4. صص 23-29.
کاکیا، لیدا (1389). تأثیر آموزش پیش از دبستان بر درک مطلب و سرعت خواندن در پایه ی اوّل ابتدایی. مجله رشد آموزش پیش دبستانی. شمارة 7. دورة 3. صص 37-39.
کلانتری، رضا (1388). بررسی انواع مدلهای دو زبانه در دنیا و ارائه راهکار برای آموزش دو زبانه در ایران. پژوهش نامه آموزشی، ماهنامه پژوهشی، آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. شماره 119. صص 27-31.
کلانتری، رضا (1390).بررسی های روش های مناسب تدریس دوزبانه. گزارش طرح پژوهشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. تهران.
کلانتری، رضا (1395). مقایسه مهارت خواندن دانش آموزان پایه اول ابتدایی در مناطق دوزبانه (ترک زبان) و یک زبانه (فارس زبان) (گزارش طرح پژوهشی). تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
کبیری مسعود و عبدالعظیم کریمی (1390). مقایسه دانشآموزان دوزبانه و یکزبانه در وضعیت سواد خواندن بر اساس مطالعه بینالمللی پیشرفت سواد خواندن (PIRLS-2006). مجموعه مقالات همایش دوزبانگی و آموزش: چالش ها، چشم اندازها و راهکارها. به کوشش اسداله خدیوی، رضا کلانتری و رجب ربوی. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. صص 79-92.
محمودی، امان الله و محمدتقی محمودی (1390). بررسی و مقایسه سواد خواندن در دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی دوزبانه لر زبان و یک زبانه استان چهارمحال و بختیاری بر اساس مطالعات (PLRIS 2006).
پژوهشنامه تربیتی.
دوره 6. شماره 28. صص 191-205.
مظلوم، فرهاد (1390). لزوم تدریس زبان مادری دوزبانههای ایران: رویکرهای علمی، اخلاقی و سیاسی. مجموعه مقالات همایش دوزبانگی و آموزش: چالشها، چشم اندازها و راهکارها. به کوشش اسداله خدیوی، رضا کلانتری و رجب ربوی. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. صص 92-121.
مهرجو، علی وهادیان، مجید (1371). مقایسه پیشرفت تحصیلی دوزبانه و یکزبانه. تبریز: مرکز تحقیقات ادارة کل آموزش و پرورش خوزستان.
نجفی پازوکی، معصومه، علی درزی، مهدی دستجردی، ابوطالب سعادتی شامیر و مریم دانای طوسی (1392). درک نحوی، حافظه فعال و درک متن. نوآوری های آموزشی. شماره 45. صص 61-84.
نرسیسیانس، امیلیا (1382). مباحثیدردوزبانگیازدیدگاهعلوماجتماعی. تهران، سازمان میراث فرهنگی کشور، پژوهشکده مردم شناسی، نشر بقعه.
نعمت زاده، شهین، محمد دادرس، مهدی دستجردی و محرم منصوری زاده (1390). واژگان پایه فارسی از زبان کودکان ایرانی، تهران، وزارت آموزش و پرورش، سازمانپژوهشوبرنامهریزیآموزشی. انتشارات مدرسه.
یامی، احمد(1382). بررسی میزان درک مطلب خواندن در فارغ التحصیلان پایه اول ابتدایی در مناطق آذری زبان و مقایسه آن با گروه مشابه در تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
Abbasi, Kh. (1998). A study on students’ abilities in Persian reading and writing and their achievement in science and mathematics (Unpublished research project). Tehran: Ministry of education [In Persian].
Ahadi, H. & Mokhlesin, M. (2016). Correlation between phonological working memory, phonological awareness and language proficiency in Tehran preschoolers. Koomesh, 17(3), 62-70 [In Persian].
Allman, B. (2003).Vocabulary size and accuracy of monolingual and bilingual preschool children. Paper presented at the 4th International Symposium on Bilingualism, April 30- May 3 2003, Tempe, Arizona.
Ashayeri, H. (2014). Neurology in psychology. Tehran: Intelligent human science house. Proceedings of psychology lectures [In Persian].
Assareh, F. (2008). Examining the difficulties of learning Persian in bilingual children at elementary level. The journal of Curriculum studies, 3(9), 42-60 [In Persian].
Azizian, M., Abedi, M. R. (2004). Construction and standardization of reading level diagnostic test for third grade primary school children. Esfahan Educational Research Council, 11(4), 379-87 [In Persian].
Azizian, M., & Abedi, M. R. (2009). Analysis of changing reading error pattern in second and fifth grades elementary students in Esfahan. Research in Clinical Psychology and Counselings, 29, 101-114 [In Persian].
Baghisheni, H., Mohammadi, R., Mostafapour, S., Rostami, M., PirKhazranian, A., & Hosseini, S. (2017). Comparison of the speech and reading rate in mono and Farsi-Kurdish bilingual of third grade elementary students.
The journal of paramedical sciences and rehabilitation, 6(1), 75-82 [In Persian].
Baker, C. (2008).Foundations of bilingual education and bilingualism. Clevedon Hall: Multilingual Matters.
Ben Zeeve, S. (1997). The influence of bilingualism on cognitive strategy and cognitive development. Child Development, 48, 1009-1018.
Blachman, B. A. (2013). Foundations of reading acquisition and dyslexia: Implications for early intervention: Routledge.
Dadestan, P. & Majadabadi, Z. (1996). The study of primary students’ non-Persian abilities in Persian. Research project. Tehran: Ministry of education. Research Institute for Education [In Persian].
Dastjerdi, M., & Soleimani, Z. (2006). What is Phonological Awareness. Quarterly Journal of Research Institute of Exceptional Children, 6(4), 931-954 [In Persian].
Dastjerdi, M. (2010). Some essential research about learning reading. Educational research, 120, 76-78 [In Persian].
Ellis, R. (2008). The study of second language acquisition. Oxford, UK: Oxford University Press.
Escobar, G. P., & Kalashnikova, M., & Escudero, P. (2018). Vocabulary matters! The relationship between verbal fluency and measures of inhibitory control in monolingual and bilingual children. Journal of Experimental Child Psychology, 170, 177-189
Fazli, R. (2017). Learning Persian language in Iran bilingual regions. Unpublished research proposal. Research institute for education, Tehran, Iran [In Persian].
Ghaemi. H., Soleymani, Z., & Dadgar, H. (2011). Comparative study of the role of morphological awareness in accuracy, speed and comprehension of reading in dyslexic and normal children in second grade of primary school. Tehran University of Medical Sciences, Modern Rehabilitation, 4(3,4), 23-29 [In Persian].
Gholami, M., & Nikokar, N. (2016). Thinking about reading, reading problems and teaching reading methods. Nov-andish-e-sabz, 10(37-38), 37-43 [In Persian].
Hasanati, F., Rostami, M. R., & Alipour, A. (2016). The effect of school training on skills of phonological awareness in bilingual Lak-Farsi speaking 6-year-old children. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine, 4(40), 28-33 [In Persian].
Heydari, A., Samaee., M., Atari, L., & Rohi, A. (2015). Azari-Turkish/Persian bilinguals’ code-switching based on Matrix Language Frame Model (MLF) and Null theory. Journal of Language Research Zabanpazhuhi, 7(16), 7-175 [In Persian].
Hoff, E., & Krystal, M. R. (2017). Language growth in English monolingual and Spanish-English Bilingual children from 205 to 5 years. The journal of Pediatrics, 1, 241-245.
Kakia, L. (2010). The effect of preschool in reading comprehension and fluency of first grade students. Roshd, 1(4), 37-40 [In Persian].
Kalantari, R. (2009). The analysis of bilingual models in the world and presenting a solution for Iran bilingual education. Tehran: Pajooheshnameh amozeshi. No. 119 [In Persian]
Kalantari, R. (2011). Evaluation of appropriate methods of bilingual teaching (Research Project Report). Tehran: Institute for Education Studies [In Persian].
Kalantari, R. (2017). Comparing reading proficiency of first grade students at Turkish-Persian bilingual and Persian monolingual regions (unpublished research project). Tehran: Research Institute for Education [In Persian].
Karimi, A., & Kabiri, M. (2011). Comparing monolingual and bilingual students’ literacy based on PIRLS-2006. InA.Kadivi, R. Kalantari, & R. Rabavi (Eds.). Proceedings of bilingualism and education conference. Tehran: Research Institute for education [In Persian].
Khachatorian, A. (1998). Comparing speech syntactic features of mono-lingual and bilingual elementary students (Unpublished master’s thesis). Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran [In Persian].
Khadivi, A., Kalantari, R., & Rabavi, R. (2010). Proceedings of bilingualism and education conference. Tehran: Research Institute for Education [In Persian].
Larsen-Freeman, D. (1997). Chaos/complexity science and second language acquisition. Applied Linguistics, 18(2), 141–165.
Lopez, L. E. (2006).Cultural diversity, multilingualism and indigenous education. Bristol: Multilingual Matters Ltd.
Mahmoodi, A., & Mahmoodi, M. T. (2010). An investigation of reading literacy in monolingual and bilingual elementary students in Chaharmahal Bakhtyari province. Scientific Journal of Education Research, 6(28), 191-205 [In Persian].
Mazlum, F. (2010). The need for teaching Iranian mother languages. InA.Kadivi, R. Kalantari, & R. Rabavi (Eds.). Proceedings of bilingualism and education conference (pp. 92-121). Tehran: Research Institute for Education [In Persian].
Mehrjoo, A., Hadian, M. (1992). Comparing academic achievement of monolingual and bilingual students. Tabriz: Khoozestan Research Council [In Persian].
Najafi Pazooki, M., Darzi, A., Dastjerdi, M., Saadati Shamir, A., & Danaye Toosi, M. (2013). Syntactic awareness, working memory and Comprehension. Journal of Educational Innovations, 45(12), 61-84 [In Persian].
Nation, P. (2004). Evaluating your vocabulary programme. In Y. Leung & Y. Chen (Eds.), The Selected Papers of the Thirty International Symposium on English Teaching (PP. 91-97). Taipei: Crane.
Nematzadeh, Sh., Dadras, M., Dastjerdi, M., & Mansoozadeh, M. (2011). Persian core vocabulary based on Iranian children. Tehran: Madrese Publication [In Persian].
Nercissians, E. (2003). Topics in bilingualism from the perspective of social sciences. Tehran: Boghe publication [In Persian]
Reid, I. (2016). Dyslexia: a practitioner’s handbook. New Jersey: John Wiley & Sons.
Secretariat of the Ministry of Education Research Council (1992). Proceedings of Bilingual Dimensions’ Seminar. Tehran: Ministry of education [In Persian]
Shafiei, B., Tavakol, S., Alinia, L., Maracy, M. R., Sedaghati, L., & Foroughi, R. (2010). Developing a screening inventory reading test (IRT) for the Isfahani students of the first to fifth grade. Audiol, 17(2), 53-60 [In Persian].
Shanahan, T. (2006). The national reading panel reports a practical advice for teachers. Chicago: University of Illinios in Chicago.
Soleimani, Z., & Dastjerdi, M. (2010). Phonological Awareness test and its psychometric features. Tehran: Research Institute for Education [In Persian].
Soleymani, Z., Saeed Manesh, M., Dastjerdi, M., Mehri, A., & Jahani, Y. (2009). Relationship between phonological awareness, rapid automatized naming and reading in first grade students in Tehran, Iran. Bimonthly Audiology-Tehran University of Medical Sciences, 18(1), 18-25 [In Persian].
Vanpatten, B. (1996). Input processing and grammar instruction in second language acquisition. Nerwood, N. J.: Alex.
Verspoor, M., de Bot, K., & Lowie, W. (2011). A Dynamic approach to second language development: methods and techniques. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
Yami, A. (2003). Analysis of reading comprehension of Azari first grade students and comparing it with Azari speaking students in Tehran (Unpublished master’s thesis). Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran [In Persian].