نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان روسی، هیأت علمی دانشگاه گیلان، گیلان، ایران

2 استادیار گروه زبان‌های خارجه، هیأت علمی دانشگاه گنبد کاووس، گنبد کاووس، ایران

3 استادیار گروه زبان روسی، هیأت علمی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

در دوره مقدماتی زبانِ روسی، موضوعِ املاء یکی از ارکان مهم برای مهارت‏ نوشتن به شمار می‏رود. از آن جا که زبان روسی در دستة زبان‌های صرفی قرار دارد، پایانه ‏های‎ صرفی اسم‌ها، صفت‌ها، اعداد، ضمایر و موارد مشابه به اعتبار ایفای نقش دستوری آن‌ها در جمله تغییر می‌یابد. بنابراین، آگاهی از شکل درست واژه‌ها اهمیت بسزایی در املاء و جمله ‏سازی دارد. در این ضمن، بروز خطا در نوشتار واژه‏ های روسی از سوی دانشجویان روسی ‏آموز فارسی‏ زبان امری بدیهی و اجتناب ‏ناپذیر است. مقالة حاضر، به بررسی و تجزیه و تحلیل خطاهای املایی 51 فارسی ‏زبان روسی‏ آموز در سطح مقدماتی زبان روسی در دانشگاه‏های گیلان، اصفهان و گنبد می‌پردازد. به این منظور، پیکره زبانی متشکل از 51 برگه املاء دانشجویان روسی ‏آموز به دست آمد. نخست، نوع خطاها، فراوانی و علت بروز آن‌ها شناسایی شد، سپس صورت درست خطاها مشخص گردید. یافته‌های بررسی ‏ها نشان داد که بیشترین فراوانی خطاهای نوشتاری به خطاهای «فرایند جایگزینی حروف صدادار» و خطاهای فرایندهای واجی شامل فرایندهای «تبدیل حروف بی صدا» «حذف» و «همگونی» مربوط می‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of Spelling Errors of Persian-Speaking Learners of Russian

نویسندگان [English]

  • Shahram Nabati 1
  • Majid Estiri 2
  • Ardalan Nosrati 3

1 Assistant Professor in Department of Russian language, University of Guilan, Rasht, Iran

2 Assistant Professor in Department of Foreign languages, Gonbad Kavous University, Gonbad Kavous, Iran

3 AAssistant Professor in Department of Russian language, University of Isfahan, Isfahan, Iran

چکیده [English]

In the introductory course of the Russian language, the subject of spelling is one of the most important pillars for writing skills. Since Russian is a morphological language, morphological endings of names, adjectives, numbers, pronouns, etc., change according to their grammatical role in the sentence. Therefore, knowing the correct form of words is very important in spelling and sentence construction. Meanwhile, the occurrence of errors in the spelling of Russian words by Persian-speaking learners of Russian is obvious and inevitable. The present article examines and analyzes the spelling errors of 51 Persian-speaking Russian learners at the elementary level of Russian language in universities of Guilan, Isfahan and Gonbad. In this study, first the type of errors, frequency and causes of their occurrence were identified and then the correct form of errors was determined. The results showed that the highest frequency of spelling errors is related to the errors of the "vowel replacement process" and the errors of phonological processes, including the processes of "converting consonants", "deleting", and "homogeneity".

کلیدواژه‌ها [English]

  • Converting Consonants
  • Deleting
  • Homogeneity
  • Phonological Processes
  1. احمدوند، احمد (1389). تجزیه وتحلیل خطاهای نوشتاری فارسی آموزان آلمـانی زبـان سـطح مقـدماتی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی تهران.
  2. بکنوف، استم، محمد باقر میرزایی حصاریان و  لیلا گل پور (1398). «خطاهای نوشتاری ‌‌فارسی‌آموزان قزاق: مطالعه‌ای برپایۀ انگارۀ کوردر». پژوهش‏های زبانی. دوره 10. شماره 2. صص 45-65.
  3. خجسته، مژگان. (1395). «نامطابق های املایی یا فرایندهای واجی». رشد آموزش زبان و ادب فارسی. شمارة ۱۱۹. صص 71-70.
  4. رضائی، مهدی (1398). «ارتباط زبان‌های ترکی و مغولی و خطا در تشخیص واژه‌های دخیل ترکی و مفعولی در زبان فارسی ». زبان‌پژوهی. سال 11. شماره 30. صص 17-16.
  5. سلیمانی، زهرا، امیر آرامی، بهروز محمودی بختیاری و شهره جلایی (1387).  «ارتباط آگاهی واج شناختی و نمرۀ دیکته دانش‌آموزان فارسی زبان دوم ابتدایی». تازه‌های علوم شناختی. سال 10. شماره 1. صص 28-21.
  6. سلیمی، سارا (1390). بررسی و تحلیل خطاها در نوشتار متون انگلیسی دانش آموزان فارسی زبان دبیرستان با توجه به متغیر مقطع تحصیلی و جنسیت. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور تهران.
  7. علوی مقدم، سید بهنام (1393). «تحلیل خطاهای نوشتاری دانش‏ آموزان فارسی ‏زبان و دوزبانه دوره ابتدایی». نوآوری های آموزشی. دوره 13. شماره 2. صص 140-124.
  8. مشکوه الدینی، مهدی(1364). ساخت آوایی زبان، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
  9. مطبوعی بناب، مجید (1385). بررسی خطاهای نوشتاری فارسی آموزان انگلیسی زبان سطح مقدماتی در یادگیری زبان فارسی. پایان نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.
  10. نوابی قمصری، اعظم  (1385). تجزیه وتحلیل خطاهای نوشتاری فارسی آموزان عرب زبان. پایان‌‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
  11. Ahmadvand, A. (2010). Persian Writing Error Analysis of German-Speaking Students of elementary Persian-language teaching to non-Persian speaker (Master thesis). Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. [In Persian]
  12. Alavi-Moghadam, S. B. (2014). Analysis of writing errors of Persian language and bilingual primary school students. Scientific Quarterly of Educational Innovations 13 (2), 140-124. [In Persian]
  13. Bakenov, A., Mirzaei Hasarian, M. B., & Golpour L. (2019). Writing Errors Analysis of Kazakh Persian Language Learners Based on Corder Model. Language Research 10 (2), 45-65 [In Persian]
  14. Brown, H. D. (1994). Principles of language Teaching and Learning. New Jersey: Prentice-Hall
  15. Corder, S. P. (1986). Error Analysis and Interlanguage. London: Oxford University Press
  16. Crystal, D. (2003). A Dictionary of Linguistic & Phonetics (6nd ed). Oxford: Blackwell Publishing
  17. Dulay, H.C., Burt M. K. & Krashen, S.D. (1982). Language Two. Oxford: Oxford University Press
  18. Fallahi, M. (1991). Contrastive Linguistics & Analysis of Errors. Tehran: Iran University Press
  19. James, C. (1998). Errors in Language Learning and Use: Exploring Error Analysis. England: Pearson Education 
  20. Keshavarz, M. H. (1994). Contrastive Analysis & Error Analysis. Tehran: Rahnama Publications
  21. Khojaste, M. (2016). Spelling mismatches or phonological processes. Quarterly Journal of Persian Language and Literature Education. 119 consecutive, 71-70. [In Persian]
  22. Matbooi Bonab, M. (2006). Investigating the writing errors of English language learners of introductory level in learning Persian language (Master Thesis). Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. [In Persian]
  23. Meshkat al-Dini, M. (1985). Phonetic language production. Mashhad: Ferdowsi University of Mashhad Press [In Persian]
  24. Navabi Ghamsari, A. (2006). Analysis of writing errors of Persian language learners of Arabic language (Master Thesis). Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran. [In Persian]
  25. Rezaei, M. (2018). The Relationship between Turkic and Mongolian Languages and Errors in Detection of Turkic and Mongolian Loan Words in Persian. Zabanpazhuhi, 11(30), 17-16 [In Persian]
  26. Salimi, S. (2011). Investigating and analyzing errors in writing English texts of high school Persian language students according to the variable of degree and gender (Master Thesis). Payame Noor University of Tehran, Tehran, Iran. [In Persian]
  27. Soleymani, Z., Arami, A., Mahmoudi Bakhtiari, B., & Jalaei, S. (2008). Relationship between phonological awareness and dictation score of second grade Persian language students. Cognitive Science News. 10 (1), 28-21. [In Persian]
  28. Акишина А. А., Барановская С.А. (2011). Русская фонетика на фоне общей: Учебное пособие. (Изд. 6-е) -М.: Книжный дом
  29. Алимирзаева З.А. (2011). Типы орфографических ошибок и причины их возникновения у младших школьников. Социогуманитарный вестник, 2(7), 56-60
  30. Дрога М.А. (2014). Типичные орфографические ошибки студентов-иностранцев и пути их преодоления. В сборнике: Проблемы преподавания филологических дисциплин иностранным учащимся. сборник материалов III-ей Международной научно-методической конференции (стр. 103-107). Воронежский государственный университет: филологический факультет
  31. Князева, О.Ю. (2015). Нужна ли орфография при обучении студентов? статья в сборнике трудов конференции «преподаватель высшей школы в ХХI веке, Ростов-на-Дону, 124-129
  32. Лекант П. А. (2019). Русский язык: справочник (П. А. Лекант, Н. Б. Самсонов; под ред. П. А. Леканта). (–3-е изд). М. : Издательство Юрайт
  33. Тью, Ф.А. (2012). О природе орфографических ошибок. Русский язык за рубежом.  5 (234), 34-37