تأثیر آموزش نگارش به شیوه ی انفرادی و مشارکتی بر روانی، صحت، و پیچیدگی مهارت نوشتاری دانش آموزان سطح متوسط ایرانی: آموزش چندرسانه ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموختة کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، گروه آموزش و مترجمی زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

2 دانشیار گروه آموزش و مترجمی زبان انگلیسی، هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی تأثیر تدریس چندرسانه‌ای بر روانی، صحت، و پیچیدگی در نگارش زبان‌آموزان ایرانی در دو بستر نگارش مشارکتی و انفرادی پرداخته‌است. برای یافتن پاسخ پرسش پژوهش مبنی بر اینکه آیا تدریس چندرسانه‌ای تأثیری در پیچیدگی، صحت، و روانی نگارش انفرادی و مشارکتی زبان‌آموزان زبان انگلیسی سطح متوسط ایرانی دارد یا خیر، مقالة حاضر با مدل شبه تجربی پیش آزمون-پس آزمون انجام شد. به این منظور، 60 زبان‌آموز زن و مرد از میان 100 نفر بر اساس عملکردشان در آزمون تعیین سطح آکسفورد (Allan, 2007) انتخاب شده و به دو گروه تجربی تدریس چندرسانه ای انفرادی و گروهی دسته‌بندی شدند. سپس، هر دو گروه مقاله‌ای توصیفی به عنوان پیش‌آزمون نوشتند، در هشت جلسه تدریس چندرسانه‌ای شرکت کردند و در پایان هم مقالة توصیفی دیگری به عنوان پس‌آزمون نوشتند. این مقاله‌ها با استفاده از فرمول‌های اسکیهان و فاستر (Skehan & Foster, 1996) ویرایش شده و نمره‌های به‌دست‌آمده وارد اس.پی.اس.اس شد. نمره‌ها با استفاده از یک تحلیل واریانس چندمتغیره و سه تحلیل واریانس دوسویه سنجش مکرر تحلیل شدند. یافته‌های به‌دست‌آمده نشان داد که تدریس چندرسانه‌ای تأثیر قابلِ توجهی در بهبود عملکرد زبان‌آموزان هر دو گروه در پیچیدگی، صحت، و روانی نگارش داشته‌است. بنابراین، دست‌اندرکاران آموزش می‌توانند در مورد بهره‌گیری از آموزش چندرسانه‌ای برای بهبود پیچیدگی، صحت، و روانی نگارش انفرادی و مشارکتی زبان‌آموزان تصمیم‌های مهمی بگیرند. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of individual and collaborative writing on fluency, accuracy, and complexity of writing performance of Iranian intermediate learners: Mediating role of multimodal instruction

نویسندگان [English]

  • Samira Danande 1
  • Zohre Mohamadi Zenouzagh 2
1 MA graduate, Department of English Teaching and Translation, Karaj branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
2 Associate Professor, Department of English Teaching and Translation, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj; Iran
چکیده [English]

The main purpose of the present study was to find out the possible effects of multimedia teaching on the three writing qualities of complexity, accuracy, and fluency (CAF) of the learners when writing individually or in collaboration with others. According to Cohen (2003), the way through which a learner does the task of writing is an essential factor in successful use of the cognitive and metacognitive processes associated with writing tasks, and this is, in fact, the reason why the researchers of the current inquiry focused on multimedia teaching, which means using videos, clips, movies, etc. in teaching, in carrying out this research. A further point is that as Wigglesworth and Storch (2012) asserted, students are frequently asked to work in pairs or groups to fulfill written assignments and this permits them to pool their linguistic resources since they have the opportunity to consult each other about different ideas, ways of providing the ideas, and even grammatical problems they may have in expressing the ideas.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Accuracy
  • Complexity
  • Fluency
  • Modality
  • Multimedia teaching
  • Writing
  1. پوردانا، ناتاشا و زهره محمدی زنوزق (1400). «انواع بازخورد، انتقال معنا و انتقال ساختار در نگارش مشارکتی زبان انگلیسی در بستر تعاملات رایانه‌ای چند رسانه‌ای و متن-محور». پژوهش‌های زبان‌شناختی در زبان‌های خارجی. دورة 11. شمارة 3. صص 453-471.
  2. تقی نژاد، محمدعلی، علی آیت الهی و محبوبه آزادیخواه (1396). «بررسی اثر نوشتن مشارکتی و تعاملی بر عملکرد نوشتاری زبان‌آموزان ایرانی زبان انگلیسی». پژوهش‌های نوین در مطالعات زبان انگلیسی. دورة 4. شمارة 3. صص 1-18.
  3. خضرلو، سیما (1399). «نقش تکرار تمرین به همراه بازخورد نوشتاری و تصحیحی مستقیم بر پیچیدگی، صحت و روانی مهارت نوشتاری». تحقیقات زبان دوم. دورة 3. شمارة 1. صص 31-54.
  4. صحراگرد، رحمان و امید ملاهی (1393). «رابطة بین شیوه های یادگیری زبان‌آموزان ایرانی زبان انگلیسی، مهارت نوشتاری، و خودارزیابی». علوم اجتماعی و رفتاری. دورة 98. شمارة 1. صص 1611-1620.
  5. صفدری، مریم (1400). «استفاده از  شبکه اجتماعی ادموندو برای بهبود صحت نوشتار زبان‌آموزان ایرانی زبان انگلیسی». یادگیری زبان به کمک کامپیوتر. دورة 22. شمارة 1. صص 355-373.
  6. غلامی پسند، پرستو و عشرت بازرماج حقی (1392). «رویکرد فرایند-محصول به مهارت نوشتاری: تأثیر نمونه مقالات بر صحت نوشتار زبان‌آموزان زبان انگلیسی». زبان‌شناسی کاربردی و ادبیات انگلیسی. دورة 2. شمارة 1. صص 75-79.
  7. قهرمانی، داوود و رعنا آذری زاد (1392). «تأثیر ارزشیابی پویا بر فرآیند نوشتار زبان‌آموزان ایرانی زبان انگلیسی». تحقیقات بین المللی علوم عملی و بنیادی. دورة 4. شمارة 4. صص 874-878.
  8. مشهدی، جمشید و حسین احمدی و رجب پیمان (1400). «تأثیر دستوالعمل طراحی مفهومی کامپیوتری بر عملکرد نوشتاری زبان‌آموزان ایرانی زبان انگلیسی: تمرکزی بر پیچیدگی و صحت». آموزش و تحقیق زبان خارجی. دورة 9. شمارة 35. صص 131-139.
  9. Allan, D. (2007). The quick placement test. Oxford: Oxford University Press.
  10. Ashwell, T. (2000). Patterns of teacher response to student writing in a multiple-draft composition classroom: Is content feedback followed by form feedback the best method? Journal of Second Language Writing9(3), 227-257.‏
  11. Bae, J., & Bachman, L. F. (2010). An investigation of four writing traits and two tasks across two languages. Language Testing27(2), 213-234.‏
  12. Baisov, A. S. (2021). The effectiveness of the method talk for writing in developing writing skills of EFL students. Academic Research in Educational Sciences2(2), 727-730.‏
  13. Barrot, J. S., & Agdeppa, J. Y. (2021). Complexity, accuracy, and fluency as indices of college-level L2 writers’ proficiency. Assessing Writing47(1), 1-11.‏
  14. Best, J. W., & Khan, J. V. (2006). Research in education .10nd ed. Pearson Education Inc.
  15. Brumfit, C. J. (1984). Communicative methodology in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
  16. Chahkandi, F. (2021). Online Pandemic: Challenges of EFL Faculty in the Design and Implementation of Online Teaching Amid the Covid-19 Outbreak. Foreign Language Research Journal, 10(4), 706-721.
  17. Chandler, J. (2003). The efficacy of various kinds of error feedback for improvement in the accuracy and fluency of L2 student writing. Journal of Second Language Writing12(3), 267-296.‏
  18. Cohen, A. D. (2003). Learner strategy training in the development of pragmatic ability. In A. Martínez Flor, E. Usó Juan, & A. Fernández Guerra (Eds.), Pragmatic competence and foreign language teaching (pp. 93-108). Castelló de la Plana, Spain: Publicacions de la Universitat Jaume I.
  19. Crawford, W. J., Mcdonough, K., & Brun-Mercer, N. (2019). Identifying linguistic markers of collaboration in second language peer interaction: A lexico-grammatical approach. TESOL Quarterly, 53(1), 180-207.
  20. Dornyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics: quantitative, qualitative, and mixed methodologies. Oxford: Oxford University Press.
  21. Dornyei, Z., & Malderez, A. (1997). Group dynamics and foreign language teaching. System, 25(1), 65-81.
  22. Dwyer, C. (1993). Multimedia in education. Educational Media International30(4), 193-198.‏
  23. Elfiza, R., Reszki, A. S., & Nopita, D. (2021). The effect of online written feedback through social media on student’s writing. J-SHMIC: Journal of English for Academic8(1), 45-54.‏
  24. Ellis, R. (2003). Task-based language learning and teaching. Oxford: Oxford University Press.
  25. Ellis, R. (2009). The differential effects of three types of task planning on the fluency,    complexity, and accuracy in L2 oral production. Applied Linguistics, 30(4), 474- 509.
  26. Ellis, R., & Barkhuizen, G. (2005). Analyzing Learner Language. Oxford: Oxford University Press.
  27. Fazio, L. L. (2001). The effect of corrections and commentaries on the journal writing accuracy of minority-and majority-language students. Journal of Second Language Writing10(4), 235-249.‏
  28. Foster, P., & Ohta, A. S. (2005). Negotiation for meaning and peer assistance in second language classrooms. Applied Linguistics, 26(3), 402-430. 
  29. Foster, P., & Skehan, P. (1996). The influence of source of planning and focus of planning on task-based performance. Language Teaching Research, 3(3), 215-247.
  30. Gaith, G.M. (2002). The relationship between cooperative learning, perception of social support, and academic achievement. System, 30(3), 263-273.
  31. Ghahremani, D. & Azarizad, R. (2013). The effect of dynamic assessment on EFL process writing: Content and organization. International Research Journal of Applied and Basic Sciences, 4 (4), 874-878 [In Persian].
  32. Ghilami Pasand, P. G., & Haghi, E. B. (2013). Process-product approach to writing: The effect of model essays on EFL learners’ writing accuracy. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 2(1), 75-79 [In Persian].
  33. Hamadouche, M. (2010). Developing the writing skill through increasing learners’ awareness of the writing process: The case of second year students at the University of Constantine. University of Constantine (Master Thesis). Université Frère Mentouri, Constantine, Algeria
  34. Hang, N. T. T. (2021). Vietnamese upper-high school teachers’ views, practices, difficulties, and expectations on teaching EFL writing. Journal on English as a Foreign Language11(1), 1-20.‏
  35. Hayes, J. R., & Flower, L. S. (1986). Writing research and the writer. American Psychologist41(10), 110-126.‏
  36. Hemmeter, M. L., Meyer, S., Ault, M. J., & Collins, B. C. (1996). The effects of teacher-implemented language instruction within free time activities. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 31(3), 203-212.‏
  37. Hinton, P.R., Brownlow, C., McMurray, I., & Cozens, B. (2008). SPSS explained. New York: NY 10016.
  38. Hirota, T. (1995). A discussion on conceptual model description language specific for an application domain. Journal of Information Processing Society of Japan (IPSJ)36(5), 17-35.‏
  39. Hum, C. (2021). Investigating conference feedback in Cambodian EFL class: students’ writing accuracy improvement and their views of the feedback. Journal on English as a Foreign Language11(1), 104-124.‏
  40. Johnson, K. & Johnson, H. (1999). Encyclopedic dictionary of applied linguistics. Massachusetts: Blackwell.
  41. Khezrlou, S. (2020). The role of task repetition with direct written corrective feedback in L2 writing complexity, accuracy and fluency. Journal of Second Language Studies3(1), 31-54 [In Persian].‏
  42. Larsen-Freeman, D. (2006). The emergence of complexity, fluency, and accuracy in the oral and written production of five Chinese learners of English. Applied Linguistics27(4), 590-619.‏
  43. Leki, I. (2001). ‘A narrow thinking system’: Nonnative-English-speaking students in group projects across the curriculum. TESOL Quarterly, 35(1), 39-67.
  44. Lush, B. (2002). Writing errors: A study of Thai students' writing errors. Thai TESOL Bulletin15(1), 75-82.‏
  45. Mashhadi, J., Ahmadi, H., & Rajabi, P. (2021). Impact of computer concept-mapping instruction on Iranian EFL learners’ writing performance: Complexity and accuracy in focus. International Journal of Foreign Language Teaching and Research9(35), 131-139 [In Persian].‏
  46. Matos, F. (2021). Collaborative writing as a bridge from peer discourse to individual argumentative writing. Reading and Writing34(5), 1321-1342.‏
  47. Morse, J. (2003). A review committee’s guide for evaluating qualitative proposals. Qualitative Health Research, 13(6), 833-851.
  48. Naughton, D. (2006). Cooperative strategy training and oral interaction: Enhancing small group communication in the language classroom. Modern Language Journal, 90(2), 169-184.
  49. Oxford, R. (1997). Cooperative learning, collaborative learning, and interaction: Three communicative strands in the language classroom. Modern Language Journal, 81(1), 443-456.
  50. Pallant, J. (2011). SPSS survival manual. McGraw-Hill Education.
  51. Parrella, J., Leggette, H., & Redwine, T. (2021). Measuring the correlation between digital media usage and students’ perceived writing ability: Are they related? Research in Learning Technology29(2), 250-276.‏
  52. Pérez, P., & Alexánder, L. (2013). Unveiling social awareness through literacy practices in an EFL class. Colombian Applied Linguistics Journal, 15(2), 184-204.
  53. Pham, V. P. H. (2021). The effects of collaborative writing on students’ writing fluency: An efficient framework for collaborative writing. SAGE Open11(1), 2158244021998363.‏
  54. Pourdana, N., & Mohamadi Zenouzagh, Z. (2021). Feedback Types, Negotiation of Meaning, and Negotiation of Form in Multimodal and Text-based Computer-Mediated English Collaborative Writing. Foreign Language Research Journal, 11(3), 453-471 [In Persian].
  55. Rahma, H., Leng, C. O., & Mashudi, R. (2020). Innovative Educational Practice for Impactful Teaching Strategies through Scaffolding Method. Asian Journal of University Education16(4), 53-60.‏
  56. Safdari, M. (2021). Contributions of Edmodo social learning network to Iranian EFL learners' writing accuracy. Computer-Assisted Language Learning Electronic Journal (CALL-EJ), 22(1), 355-373 [In Persian].
  57. Sahragard, R. & Mallahi, O. (2014). Relationship between Iranian EFL learners' language learning Styles, Writing proficiency and self-assessment. Social and Behavioral Sciences, 98(1), 1611–1620 [In Persian].
  58. Saslow, J. and Ascher, A. (2006). Top Notch series: English for today’s world. White
    Plains, New York: Pearson Education.
  59. Sharples, M., Goodlet, J., & Pymberton, L. (1989). Developing a writer's assistant. In N. Williams & P. Holt (Eds.), Computers and writing (pp. 22-37). Oxford: Blackwell.
  60. Skehan, P. (1996). A framework for the implementation of task based instruction. Applied Linguistics, 17(1), 38- 62. doi: 10.1093/applin/17.1.38.
  61. Skehan, P. (1998). A cognitive approach to language learning. Oxford: Oxford University Press.
  62. Skehan, P., & Foster, P. (1997). Task type and task processing conditions as influences on foreign language performance. Language Teaching Research1(3), 185-211.‏
  63. Storch, N. (1998). A classroom-based study: Insights from a collaborative text reconstruction task. ELT Journal, 52(4), 291-300.
  64. Storch, N. (1999). Are two heads better than one? Pair work and grammatical accuracy. System, 27(3), 363-374.
  65. Storch, N. (2005). Collaborative writing: Product, process, and students’ reflections. Journal of Second Language Writing, 14(3), 153-173.
  66. Strauss, P. & U, A. (2007). Group assessments: Dilemmas facing lecturers in multicultural tertiary classrooms. Higher Education Research & Development, 26 (2), 147-161. https://doi.org/10.1080/07294360701310789.
  67. Taghinezhad, A., Ayatollahi, M. A., & Azadikhah, m. (2017). Interactive versus collaborative writing instruction: An experimental study. Journal of Modern Research in English Language Studies, 4(3), 1-18 [In Persian].
  68. Villamil, O. S., & de Guerrero, M. C. M. (1996). Peer revision in the L2 classroom: Social cognitive activities, mediating strategies, and aspects of social behavior. Journal of Second Language Writing, 5(2), 51–75.
  69. Wang, Y. (2004). Supporting synchronous distance language learning with desktop videoconferencing. Language Learning & Technology8(3), 90-121.‏
  70. Wigglesworth, G., & Storch, N. (2009). Pair versus individual writing: Effects on fluency, complexity and accuracy. Language Testing, 26(3), 445-466.
  71. Wigglesworth, G., & Storch, N. (2012). What role for collaboration in writing and writing Feedback?. Journal of Second Language Writing, 21(4), 364-374.