میزان اثربخشی روش آموزشی فعالیت-محور در یادگیری مهارت شنیداری زبان عربی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تهران، ایران

2 استادیار گروه عربی، دانشگاه تهران، ایران

3 دانشیار گروه عربی، دانشگاه تهران، ایران.

4 دانشیار گروه عربی، دانشگاه تهران، ایران

چکیده

مهارت شنیداری، به عنوان مهارتی‌  اساسی در یادگیری زبان عربی نیازمند روشی کاربردی و موثر در یاددهی و یادگیری است. لذا این پژوهش با هدف تسهیل فرایند یادگیری وافزایش توانش فهم شنیداری زبان‌آموزان بر آن است تا با روش تجربی، میزان اثر بخشی رویکرد فعالیت- محور را در تقویت فهم و درک شنیداری زبان‌آموزان مورد سنجش قرار دهد. بدین منظور پس از تدوین جزوه‌ی آموزشی مطابق با اصول و اهداف رویکرد فعالیت- محور؛ 30 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 15 نفره‌ی کنترل و آزمایش تقسیم شدند. پس از گرفتن پیش آزمون از این دو گروه در شرایط کاملا مساوی و توسط شخص ثالث، گروه آزمایش طی 16 جلسه‌ی 2 ساعته که معادل با یک ترم تحصیلی محسوب می‌شود با استفاده از پکیج آموزشی تهیه شده وطبق رویکرد رویکرد فعالیت- محور (Task –Based Language Teaching) مورد آموزش قرار گرفتند. بعد از اتمام جلسات، پس آزمونی مشابه با پیش آزمون از هر دو گروه به عمل آمد. داده‌های بدست آمده از پیش آزمون و پس آزمون دو گروه با نسخه‌ی 26 نرم افزار spss  مورد تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج بدست آماده حاکی از آن است؛ میانگین نمرات گروه آزمایش در پس آزمون نسبت به پیش آزمون بالاتر است حال آنکه در میانگین پیش آزمون و پس آزمون گروه کنترل تغییر معناداری رخ نداده است. همچنین نتایج آزمون T نشان می‌دهد؛ مقدار P در گروه کنترل بالای (05/0) بوده و تفاوت معنادار نیست ولیکن مقدار P در گروه آزمایش کمتر از (05/0) است که این نشان می‌دهد تفاوت عملکرد آزمودنی‌ها در این گروه معنادار و واقعی است. بدین‌ترتیب می‌توان گفت که رویکرد فعالیت- محور در افزایش توانش شنیداری زبان‌آموزان تاثیر قابل توجهی داشته و می‌تواند به عنوان یک روش آموزشی موثر و کاربردی مورد استفاده قرار بگیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Task-Based Language Teaching (TBLT) in Learning Arabic Listening Skill

نویسندگان [English]

  • Maryam Fouladi 1
  • Sadolah Homayooni 2
  • Masod Fekri 3
  • Adnan Tahmasebi 4
1 PhD Student in Arabic language and Literature, Tehran University, Iran.
2 Assistant professor of Arabic Language and Literature, Tehran University, Iran
3 Associate Professor in Arabic Language and Literature, Tehran University, Iran.
4 Associate Professor in Arabic Language and Literature, Tehran University, Iran
چکیده [English]

Learning a foreign language is a very complex process that depends on various elements such as student, teacher, teaching method, etc. Among these elements, however, the element of teaching method plays a decisive role in the state of education, and it influences the other elements as well.  Therefore, it is very important to use a practical and effective teaching method.
One of the methods that has been proposed in recent decades and has received much attention in foreign language teaching is the task-based teaching approach. This approach, as a new approach that stems from the communicative approach in language teaching, is based on tasks/ a task. In defining a task, Ellis (Ellis. 2004. P.9-10) refers to a set of essential features and believes that; a task is a workplan (1); the main focus is on meaning; has real processes in the use of language; can include any of the four language skills; involves cognitive processes; and it has a very clear communicative result.
Therefore, it can be said that the main purpose of this teaching method is to increase language learners’ communicative ability through tasks that are based on meaning and reality. This method teaches language in three stages of pre-task, during task and post-task

کلیدواژه‌ها [English]

  • language teaching
  • Arabic language
  • task-based approach
  • listening skill
  1. حافظ نیا، محمدرضا. (1387 هـ ش)، مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ چهاردهم، تهران، سمت.
  2. حقانی، نادر. (1390 هـ ش)، آموزش زبان در بستر مجازی، چاپ دوم، تهران: امیر کبیر.
  3. ریچاردز، جک سی و تئودوراس راجرز. (1384 هـ ش/ 2005م)، رویکردها و روش‌ها در آموزش زبان، ترجمه‌ی علی بهرامی، ویراست دوم، تهران، رهنما.
  4. طاهری، پویان و محمد عبداللهی گیلانی. (1398 هـ ش)، بررسی تاثیر فعالیت‌های پیش تکلیف پادکست، برنامه‌های کوتاه ویدیویی و آمادگی موضوعی بر عملکرد زبان‌آموزان در انواع تکلیف درک شنیداری، پژوهش‌های زبانشناختی در زبان‌های خارجی، دوره‌ی 9، شماره‌ی 3، صص 879 -909.
  5. لارسن فریمن، دایان و مارتی اندرسون. (1390 هـ ش)، اصول و فنون آموزش زبان، ترجمه‌ی منصور فهیم و مستانه حقانی، ویراست سوم، تهران، رهنما.
  6. Dunkel. P. A. (1986). Developing listening fluency in L2: Theoretical principles and pedagogical considerations. The Modern Language Journal.VOL 70. pp99-106
  7. Ellis. R. (1997). Second Language Acquisition (Oxford Introduction to Language Study). Oxford New York: Oxford University Press
  8. Ellis. R. (2004). Task-based language learning and teaching. second impression. Oxford: Oxford University Prees
  9. Field. J. (2002). The Changing Face of Listening.In Richards. J. C. and W. A. Renandya. Methodology in language teaching: An anthology of current practice. Cambridge university press. 242-247
  10. Flowerdew. J. & Miller. L. (2005). Second Language Listening: Theory and Practice. First published. Cambridge: Cambridge University Press
  11. Hafeznia. M. R. ) 2008(. introduction to the research method in humanities. 14 edition. Tehran. Samat
  12. Haqqani. N. (2011), Language teaching in a virtual context, second edition, Tehran: Amir Kabir
  13. Krashen. S. (1981). Second Language Acquisition and Second Language Learning. Oxford: Pergamon Press
  14. Larsen-Freeman. D & Anderson. M. (2011). Techniques and Principles in Language Teaching. Translated by Mansour Fahim and Mastaneh Haqqani. third edition. Tehran. Rahnama
  15. Nunan. D. (1989). Designing Tasks for the Communicative Classroom. Cambridge. Cambridge University Press
  16. Nunan. D. (2004). Task-Based Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press
  17. Prabhu. N. S. (1987). Second Language Pedagogy. Oxford: Oxford University Press.
  18. Richards. J. C & Theodore S. R. (2005). Approaches and Methods in Language Teaching. Translated by Ali Bahrami. second edition. Tehran. Rahnama
  19. Richards. J. C. and Willy. A. R. (2002). Methodology in language teaching: An anthology of current practice. Cambridge university press
  20. Samuda. V. & Bygate. M. (2008). Tasks in Second Language Learning. Houndmills: Palgrave Macmillan
  21. Skehan. P. (1996). A Framework for the Implementation of Task-based Instruction. Applied Linguistics. Vol 17. No 1. C Oxford University Press.  38-62
  22. Skehan. P. (1998). A Cognitive Approach to Language Learning. Oxford: Oxford University Press
  23. Taheri. P & Abdollahi G. M. (2019). Investigating the Effectiveness of Using podcast, Video Short Programs and Topic Preparation as Pre-task Activities on the Performance of EFL Learners' Listening Comprehension Task Types. Foreign Language Research Journal. VOL 9. N 3. PP 879-909
  24. Van den Branden. K. (2016). The Role of Teachers in Task-Based Language Education. Cambridge University. Annual Review of Applied Linguistics. 36. 164-181
  25. Vandergrift. L. (1999). Facilitating second language listening comprehension: acquiring successful strategies. ELT Journal. Oxford University Press. Volume53/3.168- 176
  26. Wilkins. D. A. (1977). Notional Syllabuses: A Taxonomy and Its Relevance to Foreign Language Curriculum Development. Oxford: Oxford University Press
  27. Willis. D. & Willis. J. (2007). Doing task-based teaching. New York: Oxford University Press
  28. Willis. J. (1996).   A flexible framework for task-based learning. IN Jane and Dave Willis. Challenge and Change in Language Teaching (Handbooks for the English Classroom). Oxford: Heinemann. 52-62