نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، گروه آموزش زبان و زبان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی و زبان‌شناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، کردستان، ایران

3 استادیار گروه آموزش زبان و زبان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر پدیدۀ دوزبانگی بر رشد زبانی دانش ­آموزان دو زبانۀ کردی (­گویش کلهری) و فارسی ­زبان پایۀ اول تا سوم ابتدایی در شهر کرمانشاه انجام گرفته‌است. برای انجام این پژوهش، 120 دانش ­آموز پسر و دختر پایۀ اول، دوم و سوم ابتدایی شهر کرمانشاه انتخاب شدند. آزمودنی­ های هر پایۀ تحصیلی شامل 40 نفر -یک گروه 20 نفرۀ تک ­زبانۀ کرد و یک گروه 20 نفرۀ دوزبانه- از دانش ­آموزان پسر و دختر بودند. به منظور ارزیابی رشد زبانی آزمودنی­ها، از دو آزمون رشد زبانی تُلد و آزمون نمونۀ گفتار پیوسته استفاده شد. تحلیل آماری داده­ ها نشان داد که عملکرد دانش ­آموزان دوزبانۀ پایۀ اول در همۀ خرده آزمون­های آزمون تُلد و نمونه گفتار پیوسته دچار تأخیر است (05/0P <). در پایۀ دوم، اختلاف معناداری بین عملکرد دانش ­آموزان دوزبانه و تک‌زبانه‌ها وجود نداشت. در پایۀ سوم، تحلیل آماری نشان داد که تفاوت عملکردی بین دانش ­آموزان تک­ زبانه و دوزبانه در خرده‌‌آزمون­های درک دستوری، تکمیل دستوری، تمایزگذاری واژه، تحلیل واجی و شاخص ِمیانگین طول پاره­ گفتار معنادار نیست (05/0P >). با این ­حال، دوزبانه ­ها در مقایسه با تک­ زبانه­ ها در خرده­ آزمون­های واژگان تصویری، واژگان ربطی، واژگان­ شفاهی، تقلید جمله، تولید واژه و شاخص غنای واژگانی از عملکرد بهتری برخوردار بودند و اختلاف عملکرد آن­ها معنادار بود (05/0P <). همچنین، یافته ­ها نشان داد که دوزبانگی بر رشد زبانی کودکان تأثیر مثبت دارد. با این­ وجود، به ­نظر می­رسد که چندین عامل مانند میزان تسلط دوزبانه ­ها به هر دو زبان، میزان در معرض ­بودن و به کارگیری دو زبان در محیط ­های گوناگون، رده ­های­ زبانی، آموزش، و عواملی از این قبیل، می­توانند در تأثیر دوزبانگی بر رشد زبانی دخالت داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of Bilingualism on Language Development: An Evidence from Kalhori Kurdish and Persian Bilingual Children

نویسندگان [English]

  • Reza Hemati 1
  • Masoud Dehghan 2
  • Akram Korani 3

1 PhD candidate, Department of English Language and Linguistics, Kermanshah branch, Islamic Azad University, Kermanshah. Iran,

2 Associate Professor, Department of English and Linguistics, Faculty of Language and Literature, University of Kurdistan,. Sanandaj. Iran,

3 Assistant Professor, Department of English Language and Linguistics, Kermanshah branch, Islamic Azad University, Kermanshah. Iran

چکیده [English]

The issue with bilingualism is the level of fluency and fluency of bilingual speakers in the non-dominant language. The present study aimed to investigate the effect of bilingualism on the language development of Kurdish (Kalhori dialect) and Persian bilingual students in the first to third grades of elementary school. Given the importance of language development and the phenomenon of bilingualism, research on the factors affecting language development, especially in bilingual children, can help us understand the nature of language, how it is learned, the learning process and its function. On the other hand, due to the multilingual nature of Iran and the fact that most people in different cities speak two or more languages, the importance of the research topic is doubled. In this regard, in the city of Kermanshah, most people are able to speak both Kalhori Kurdish and Persian. Some children in this area learn both Kurdish and Persian at an early age, and others learn Persian from the educational environment after entering school. Therefore, the aim of the present study was to investigate the effect of bilingualism on the language development of Kurdish and Persian language students in the first to third grades of elementary school. Few studies have been conducted on the effect of bilingualism on language development, each of which shows different perspectives. Researchers have reached conflicting conclusions about the effect of bilingualism on children's cognitive development and academic achievement. Some studies suggest that learning a second or more languages ​​at the same time may be accompanied by a delay in one language for some time. However, other research has shown that these results are temporary and that bilinguals eventually learn both languages.

کلیدواژه‌ها [English]

  • language development
  • bilingualism
  • continuous speech test
  • TOLD Test
  1. حسن ­زاده، سعید و اصغر مینایی (1380). «انطباق و هنجاریابی آزمون رشد زبان TOLD-P:3 برای کودکان فارسی زبان تهرانی». کودکان استثنایی. جلد 1. شمارۀ 2. صص 134-119.  
  2. ﺧﺎﭼﺎﻃﻮرﻳﺎن، آرﻣﻴﻨﻪ (1377). ﺑﺮرﺳﻲ و ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﻧﺤﻮی ﮔﻔﺘﺎر داﻧﺶ آﻣﻮزان دوزﺑﺎﻧﻪ و ﺗﻚ زﺑﺎﻧﻪ ﻣﻘﻄﻊ اﺑﺘﺪاﻳﻲ. پایان ­نامه ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺷﺪ. داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ تهران
  3. دلفی، وفا، طلیعه ظریفیان، عنایت ­اله بخشی و مریم دلفی (1397). «بررسی مهارت­های واجی در کودکان دوزبانه فارسی- عربی 4- 5 سال». طب توانبخشی. دورة 7. شمارۀ 3. صص 88-95.
  4. رمضانی، احمد، اسدالله خدیوی و رضا کلانتری (1398). «مطالعۀ میزان مهارت خواندن دانش آموزان اول ابتدایی در مناطق دو زبانه و تک زبانه». زبان‌پژوهی. دورة 11. شمارة 33. صص 299-325. 
  5. کرمی ­نوری رضا، علی‌رضا مرادی ، سعید اکبری زردخانه و علی‌رضا غلامی (1387). «بررسی تحول سیالی واژگان کلامی و مقوله های در کودکان دو زبانۀ ترک-­فارس و کرد- فارس». تازه های علوم شناختی. جلد 10. شمارة ۲. صص ۶۰-۴۹
  6.  Altman, C., Goldstein. T., & Armon-Lotem, S. (2018). “Vocabulary, Metalinguistic Awareness and Language Dominance among Bilingual Preschool Children”. Frontiers in Psychology, 9, 1-16.
  7. Barac, R. & Bialystok, E. (2012). “Bilingual Effects on Cognitive and Linguistic Development: Role of Language, Cultural Background, and Education”. Child Development, 83, 413–422.
  8. Chin, N. B., & Wigglesworth, G. (2007). Bilingualism: an advanced resource book. London: Routledge.
  9. Chomsky, Noam (2008). Human nature and the origins of language. Radical Anthropology (2), 19–23.
  10. Cromdal, J. (1999). “Childhood bilingualism and metalinguistic skills: Analysis and control in young Swedish–English bilinguals”. Applied Psycholinguistics, 20, 1–20.
  11. De Avila, E. A., & Duncan, S. E. (1979). “Bilingualism and the Metaset”. The Journal of the National Association for Bilingual Education. 3, 1-20.
  12. Delphi, V., Zarifian, T., Bakhshi, E., Delphi, M. (2018). “Investigation of Phonological Processes in 4-5Year-Old Bilingual Persian-Arabic Speaking Children”. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine, 7(3), 88-95. [In Persian]
  13. Goldstein, B., & Bunta, F. (2011). “Positive and Negative Transfer in the Phonological Systems of Bilingual Speakers”. International Journal of Bilingualism, 16 (4): 388-401.
  14. Grosjean, F. (1992). Another view of bilingualism. In R. J. Harris (Ed.), Advances in psychology, 83 (pp. 51-62). Oxford, England: North-Holland.
  15. Hassanzade S., & Minaei, A. (2002). “Adaptation and Standardization of the Test of TOLD-P:3 for Farsi-Speaking Children of Tehran”. Journal of Exceptional Children, 1 (2), 119-134. [in Persian]
  16. Hoff, E., & Rebot, K. (2017). “Language Growth in English Monolingual and Spanish-English Bilingual Children from 2.5 to 5 Years”. Journal of Pediatrics; 190, 241-246.
  17. Ianco-Worrall, A. D. (1972). “Bilingualism and cognitive development”. Child Development, 43, 1390-1400.
  18. Karami Nouri R., Moradi, A., Akbari Zardkhaneh S., Gholami, A. (2008). A Study of Development of Persian Word Fluency in Bilingual Children in Tabriz and Sanandaj. Advances in Cognitive Sciences. 10 (2), 49-60 [In Persian].
  19. Kassaian, Z., & Esmae’ili, S (2011). The Effect of Bilingualism on L3 Breadth of Vocabulary Knowledge and Word Reading Skill. Theory and Practice in Language Studies, 1 (8), 966-974.
  20. Khachaturian, A. (1999). A Study and Comparison of the Syntactic Features of the Speech of Bilingual and Monolingual Children in Elementary School. Master Thesis, Medical Science, Iran, Tehran. [In Persian]
  21. Kuo, Li-J., Ramirez, G., de Marin, S., Kim, Tae-J., & Unal-Gezer, M. (2015). “Bilingualism and morphological awareness: a study with children from general education and Spanish-English dual language programs”. Educational Psychology. 37 (2), 94-111.
  22. Lipka, O. (2019). “Syntactic awareness skills in English among children who speak Slavic or Chinese languages as a first language and English as a second language”. International Journal of Bilingualism 24 (2), 115-128.
  23. Mayer, M and C.  Scotton (2006).  Multiple Voices:  An Introduction to Bilingualism. Australia: Blackwell Publishing.
  24. Paradis, M. (2004). A Neurolinguistic Theory of Bilingualism. Amsterdam: John Benjamin Publishing Company.
  25. Ramezani, A., Khadivi, A., Kalantari, R. (2019). A Study on Reading Proficiency of First Grade Students at Turkish-Persian Bilingual and Persian Monolingual Regions. Zabanpazhuhi, 11(33), 299-325 [In Persian].
  26. Ramirez, N & Kuhl, P. (2016). Bilingual Language Learning in Children. Washington: Institute for Learning and Brain Sciences. University of Washington.
  27. Skinner, B. F. (1958). Verbal Behavior. Acton: Copley Publishing Group.
  28. Wei, L. (2001). The Bilingualism Reader. New York: Routledge.
  29. Wygotsky, L. S. (1987). Thought and Language. Cambridge, Mass.: M.I.T. Press.