آموزشکاوی مشارکت نوجوانان برای یادگیری مهارت خوانداری زبان‌های خارجی در قاب واقعیت افزوده ربات‌های اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان انگلیسی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران

چکیده

این پژوهش مداخله‌ای، با طرح موازی به آموزش‌کاوی حضورِ فعال نوجوانان در جامعه‌های کوچکِ تمرین برای یادگیری مهارت درک خوانداری زبان‌های خارجی از طریق آموزش با ربات اجتماعی به وسیلة واقعیت افزوده می‌پردازد. به این منظور، با کاربرد طراحی آزمایش‌ها، 552 دانش‌آموز دختر و پسر فارسی و غیر فارسی زبان از ردة سنی 11-12 سال به شیوة گزینش طبقه‌بندی انتخاب شدند. آن‌ها به شکل تصادفی به دو گروه دسته‌بندی شدند تا مهارت درک خوانداری انگلیسی، عربی و یا فارسی را به‌ عنوان زبان خارجی فرا گیرند. تمرین جمعی مهارت‌های خوانداری زبان‌های خارجی به وسیلة واقعیت افزودة پیش‌ساخته یا خودساخته برای آموزش محتوای خوانداری به ربات اجتماعی، پیش از آموزش و ارزیابی انفرادی برخط در مرحلة بررسی کمی سبب شد تا این پژوهش در قالب کلاس‌های معکوس طبقه‌بندی شود. رویدادنگاری آموزش‌دهنده‌ها در دورة آموزشی، مرحلة بررسی کیفی این پژوهش را شکل داد. تحلیل ورایانس (با اندازه‌های مکرر) روی داده‌های به‌دست‌آمده از ارزشیابی مهارت خوانداری شرکت‌کنندگان، نشان‌دهندة کارایی مشارکت در تمرین و یادگیریِ درک مطلب، با استفاده از آموزش به ربات‌های اجتماعی از طریق واقعیت افزودة خودساخته بود. به شکل مشابه، برداشت یاددهنده‌ها، حضور فعال فراگیرندگان را عامل مهمی در موفقیت آموزش خواندار زبان‌های خارجی، از طریق واقعیت افزودة ربات‌های اجتماعی جامعه­های کوچک قلمداد می‌کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Educational Didactics in Teaching Foreign Language Reading Comprehension Skills to Youth Community of Practice through Social Robot's Augmented Reality

نویسندگان [English]

  • Saeed Khazaie 1
  • Ali Derakhshan 2
1 Assistant Professor, Social Determinants of Health Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
2 Faculty of Humanities and Social Sciences, Shahid Beheshti Campus, Golestan University, Shahid Beheshti St, Gorgan, Golestan, Iran
چکیده [English]

New applied games and social robots in today's language education have resulted in robot-games (Robo-Games)-aided language learning. To be precise, social robot's augmented reality combines the real world with technology to add a layer of digital over the physical, allowing students to visualize the materials in the scenes of real world. One of the major perks of Social Robot augmented reality-aided learning modules is being able to practice materials in an environment like the real-world setting through the medium of simulation. Social Robot augmented reality affords students the opportunity to practice reading comprehension in a supportive context, where the quality of collaborative practice has been indicated to be beneficial. This may make more sense to expose students early to reading materials regarding their future life. According to the socio-cultural theory of cognitive development, Community of Practice is now the place where students with the high and low level of foreign language proficiency, in tandem with students from different nations come to apply the cued scenes of the augmented reality and learn by teaching social robots. This way, the focus of the study was to do educational didactics in the Community of Practices of Middle Eastern Youths for doing foreign using social robot's augmented realities in the Community of Practices.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational didactics
  • Social robots
  • Augmented reality
  • Reading comprehension
  • Foreign languages
  • Community of practice
  • Youth
  1. احدی، حوریه (1400). «بررسی ارتباط مهارت خواندن واژه‌ها و درک نحوی با درک متن در کودکان نارساخوان و طبیعی فارسی‌زبان». زبان‌پژوهی. دورة  13. شمارة 39. صص 9-32.
  2. اشکبوس، عادل، حبیب تقوایی و اباذر عباچی (1399). زبان عربی پایه هشتم. تهران: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی.
  3. درخشان، علی و فرزانه شکی (1399). «تأثیر روش آموزش کاربردشناسی تشریحی وتلویحی بر درک کنش های گفتاری معذرت خواهی و امتناع در بین دانشجویان زبان انگلیسی سطح متوسط». زبان‌پژوهی. دورة  12. شمارة  35. صص 151-175.
  4. شکورنیا، عبدالحسین (1398). «گزینه های انحرافی در سوالات چندگزینه‌ای و رابطه آن با ضریب دشواری و ضریب تمیز». مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی. دورة 19. شمارة 82. صص 180-188.
  5. شیرازی‌زاده، محسن (1399). «نقش دانش واژگان و دستور در مهارت خواندن در انگلیسی به عنوان زبان خارجی: بررسی دو مدل ساختاری-علی از روابط». زبان‌پژوهی. دورة 12. شمارة 36. صص 363-384.
  6. صحرایی، رضامراد، افسانه غریبی، داود مل‌کلو، سمانه صادقی، منیره شهباز و مریم سلطانی (1396). مینا (1). تهران: کانون زبان ایران.
  7. وکیلی‌فرد، امیررضا و شراره خالقی‌زاده (1393). «راهبردهای یادگیری زبان فارسی: بررسی ارتباط بین ملیت با به‌کارگیری راهبردها در میان فارسی آموزان غیر ایرانی». جستارهای زبانی. جلد 5. شمارة 2. صص 261-286.
  8. Aghajani, M., & Gholamrezapour, E. (2019). Critical thinking skills, critical reading and foreign language reading anxiety in Iran Context. International Journal of Instruction12(3), 219-238.
  9. Ahadi, H. (2021). The relationship between reading skills and syntactic and lexical abilities in dyslexic and normal Persian-speaking children. Journal of Language Research, 12(39), 9-32. (in Persian) https://doi.org/10.52547/LRR.13.6.1
  10. Al-Habsi, T., Al-Busaidi, S., & Al-Issa, A. (2021). Integrating technology in English language teaching through a community of practice in the Sultanate of Oman: Implications for policy implementation. Educational Research for Policy and Practice, 21(1), 1-26. https://doi.org/10.1007/s10671-021-09291-z
  11. Alvaimoghadam, B., Kheirabadi, R., Foroozandedh, E., Khadir Sharbiani, Sh., & Nikoopour, J. (2020). Prospect 2. Tehran: Organization for Educational Research and Planning.
  12. Ascione, L. (2017). Five ways educational games improve learning, according to teachers. Eschool News. Retrieved from https://eschoolnews.com/2017/10/19/educational-games-teachers
  13. Ashkboos, A., Taghvaee, H., & Abachi, A. (2020). Arabic for the 8th graders. Organization for Educational Research and Planning. (in Persian)
  14. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
  15. Burhan-Horasanlı, E., & Ortaçtepe, D. (2016). Reflective practice-oriented online discussions: A study on EFL teachers' reflection-on, in and for-action. Teaching and Teacher Education59, 372-382. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.07.002
  16. Chen, H. J. H., & Yang, T. Y. C. (2013). The impact of adventure video games on foreign language learning and the perceptions of learners. Interactive learning environments21(2), 129-141. https://doi.org/10.1080/10494820.2012.705851
  17. Darvin, R., & Norton, B. (2023). Investment and motivation in language learning: What's the difference? Language Teaching, 56(1), 29-40. https://doi.org/10.1017/S0261444821000057
  18. Derakhshan, A., & Shakki, F. (2020). The effect of implicit vs. explicit metapragmatic instruction on the Iranian intermediate EFL learners' pragmatic comprehension of apology and refusal. Journal of Language Research, 12(35), 151-175. (in Persian) https://doi.org/10.22051/jlr.2019.23938.1636
  19. Engwall, O., & Lopes, J. (2020). Interaction and collaboration in robot-assisted language learning for adults. Computer Assisted Language Learning, 35(5-6), 1273-1309. https://doi.org/10.1080/09588221.2020.1799821
  20. Engwall, O., Lopes, J., & Åhlund, A. (2021). Robot interaction styles for conversation practice in second language learning. International Journal of Social Robotics13(2), 251-276. https://doi.org/10.1007/s12369-020-00635-y
  21. Fiorella, L., & Kuhlmann, S. (2020). Creating drawings enhances learning by teaching. Journal of Educational Psychology112(4), 811-822. https://doi.org/10.1037/edu0000392
  22. Hsiao, H. S., Lin, Y. W., Lin, K. Y., Lin, C. Y., Chen, J. H., & Chen, J. C. (2019). Using robot-based practices to develop an activity that incorporated the 6E model to improve elementary school students' learning performances. Interactive Learning Environments, 1-15. https://doi.org/10.1080/10494820.2019.1636090
  23. Khazaie, S., Derakhshan, A., & Kianpour, M. (2022). A contributory study into the (non) effect of augmented reality game-mediated learning on students' comprehension and performance in English for nursing purposes. Language Related Research13(4), 185-219. https://doi.org/10.29252/LRR.13.4.6
  24. Larsen-Freeman, D., & Long, M. H. (2014). An introduction to second language acquisition research. London: Routledge.
  25. Lee, S., Noh, H., Lee, J., Lee, K., Lee, G. G., Sagong, S., & Kim, M. (2011). On the effectiveness of robot-assisted language learning. ReCALL23(1), 25-58. https://doi.org/10.1017/S0958344010000273
  26. Mahmood, R., Chishty, B. A., Farooqui, Z. I., Aslam, M., Saleem, S. (2020). English 8. Punjub: Punjub Curriculum and Textbook Board.
  27. Nguyen, N. N., Darling, S., Mosier, W., & Garnett, W. (2021). A collaborative and supplemental model to enhance early language and reading skills. The Reading Teacher74(4), 469-473. https://doi.org/10.1002/trtr.1984
  28. Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 2: Do they really think differently? On the Horizon, 9(6), 1-6. https://doi.org/10.1108/10748120110424843
  29. Qiu, X. Y., Chiu, C. K., Zhao, L. L., Sun, C. F., & Chen, S. J. (2021). Trends in VR/AR technology-supporting language learning from 2008 to 2019: A research perspective. Interactive Learning Environments, 25(2) 1-24. https://doi.org/10.1080/10494820.2021.1874999
  30. Reinhardt, J. (2020). Metaphors for social media‐enhanced foreign language teaching and learning. Foreign Language Annals53(2), 234-242. https://doi.org/10.1111/flan.12462
  31. Sahraei, R. M., Gharibi, A., Malekloo, D., Sadeghi, S., Shahbaz, M., & Soltani, M. (2017). Enamel (1). Tehran: Iranian Language Center. (in Persian)
  32. Shakurnia A. (2019). A survey on distractors in multiple-choice questions and its relationship on difficulty and discriminative indices. Iranian Journal of Medical Education, 19(1),180-188. (in Persian)
  33. Shirazizadeh, M. (2020). The role of vocabulary and syntax in EFL reading comprehension among Iranian graduate students: Evaluation of two causal models. Journal of Language Research, 12(36), 363-384. [In Persian] https://doi.org/10.22051/jlr.2020.25642.1689
  34. Taherdoost, H. (2016). Validity and reliability of the research instrument; how to test the validation of a questionnaire/survey in a research. International Journal of Academic Research in Management, 5(3), 28–36. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3205040
  35. Tambunan, H., Silitonga, M., & Sidabutar, U. B. (2021). Online and face-to-face composition in forming the professional competencies of technical teacher candidates with various learning style types. Education and Information Technologies26(2), 2017-2031. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10349-3
  36. Vakilifard, A., & Khaleghizadeh, S. (2014). Strategies for learning Persian: Analysis of relationship between nationality and application of strategies among foreign Persian Learners. LRR, 5(2), 261-286. (in Persian)
  37. Vygotsky, L. S. (1987). The collected works of LS Vygotsky: The fundamentals of defectology. Heidelberg: Springer Science & Business Media.