نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان شناسی، دانشکده ادبیات و زبان های خارجی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، مجتمع ولی عصر.

2 عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

3 دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

چکیده

دستیابی به موفقیت ارتباطی در زبان مستلزم سازمان‌دهی معانی در متن از جانب نویسنده و شناسایی آن از جانب خواننده است. لیکن عدم شناسایی این نظم از طرف خواننده تحلیل‌گر باعث شده‌است که خوانش کاملی از پیام متن‌ها حاصل نگردد. از آنجا که در دستور نقشگرا فرض براین بوده‌است که سازماندهی پیام در قالب نظام آغازگری در فرانقش متنی و الگوهای پیشرفت بازنمایی می‌شود، ابتدا، برای تحلیل گفتمان شش داستان کوتاه فارسی شامل 3736 بند این پژوهش از نویسندگان مختلف با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی از یک تحلیل نامة داده‌ استفاده شد که براساس الگوهای آغازگر شیه و لین (Shieh & Lin, 2011) در چارچوب فرانقش متنی دستور هلیدی و متیسن (Halliday & Matthiessen, 2014) طراحی شد. سپس برای پاسخ به پرسش پژوهش که "چگونه نظام آغازگری در شش داستان کوتاه فارسی به پیوستگی و انتقال پیام نویسنده کمک کرد؟" و محک زدن فرضیة پژوهش که "نظام آغازگری با ‌بکارگیری الگوهای آغازگری در این شش داستان به پیوستگی و انتقال پیام مورد نظر نویسنده مبادرت کرد که نشانگر معانی گفتمانی بود."، بسامد و درصد وقوع الگوهای شناسایی شده محاسبه گردید. نتایج نشان داد که در متون داستانی غالباً از الگوی ثابت به‌عنوان یک راهبرد و سبک نگارشی متعارف برای سازماندهی معانی، حفظ و تداوم موضوع و انتقال پیام استفاده شد. اما هنگامی که دلایل گفتمانی موجهی مانند جهت‌دهی، بسط یا محدود کردن موضوع درکار بود از الگوی خطی و گاهی از الگوهای فرااشتقاقی، متناوب و چندتایی به‌عنوان الگو وسبک نگارشی غیرمتعارف برای دستیابی به پیوستگی و انتقال پیام استفاده شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A discourse analysis of six stories based on the thematic progression factor: Halliday and Matthiessen's functional grammar approach (2014)

نویسندگان [English]

  • seyed abbas navabi sohi 1
  • ferdous aghagolzade 2
  • ahmad mohseni 3

1 Department of linguistics, Faculty of literature and foreign languages, Islamic Azad University, South Tehran branch

2 Department of Linguistics, Faculty of Humanities, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran

3 Associate professor, Department of foreign languages,, Faculty of Literature and foreign languages, South Tehran branch, Islamic Azad University, Tehran,Iran

چکیده [English]

Achieving a successful communication in language involves the writer's organization of the meanings in clauses and texts and reader's identification of it. However, the Absence of identification of such organization has caused the analyst reader not to have a perfect interpretation of the messages of the texts. Since in functional grammar it is supposed that the organization of the message is represented in the framework of thematic system in textual metafunction, to analyze six short Persian stories including 3736 clauses of this research, first a data analysis sheet was designed based on Shieh and Lin thematic patterns (2011) in the framework of Halliday and Matthiessen's functional grammar (2014). Next, to answer the research question which was how the thematic systems helped the coherence and conveyance of the messages of texts and to verify the research hypothesis which was the thematic system by using thematic patterns in the short stories achieved coherence and conveyance of the messages which represented the textual meanings, the frequency and the percentage of identified patterns were calculated. The results showed that predominantly the constant pattern was used as a major strategy and common writing style to organize meanings, continue and preserve the topic to convey the messages. Nevertheless, when there were good discoursal reasons such as directing, extending or limiting a topic, mostly the linear pattern and sometimes derived hyper and juxtaposition patterns and rarely multiple pattern were used as other strategies and uncommon writing styles in texts to achieve coherence and to convey the messages

کلیدواژه‌ها [English]

  • Textual metafunction
  • thematic system
  • progression patterns
  • Persian short stories