نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیئت علمی گروه زبان های خارجی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشکاه شهید باهنر کرمان

2 گروه زبان های خارجی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده

اوتیسم یا درخودماندگی نوعی اختلال در روابط اجتماعی است که از علائم آن می‌توان به انجام رفتارهای کلیشه‌ای و تکراری و عدم توانایی در برقراری ارتباط و روابط اجتماعی اشاره کرد. مطالعه ی حاضر به بررسی آکوستیکی واکه ها در جایگاه تکیه بر و بدون تکیه در دختران و پسران فارسی زبان مبتلا به اوتیسم و سالم پرداخته است. بدین منظور یک جفت کمینه "تابش" انعکاس نور"و" تاب-ش" (تاب او) انتخاب شد و از 15 کودک مبتلا به اوتیسم و 15 کودک سالم (پنج دختر و ده پسر) خواسته شد تا این کلمات را دو دفعه تکرار کنند. داده ها توسط میکروفونshure ضبط شد. سپس برای هر کلمه یک شبکه متنی ساخته شد و مقدار متغیر های بسامد پایه، بسامد سازه اول و سازه دوم، شدت، دیرش واکه های [ɒ] و [e] توسط نرم‌افزار پرات اندازه‌گیری و با نرم‌افزار SPSS آنالیز شد. نتایج نشان داد که بیماری تاثیر معنی‌داری بر بسامد پایه و دیرش واکه‌های [ɒ, e] و بسامد سازه اول و بسامد سازه دوم و شدت واکه [e] دارد. علاوه بر این، جنسیت نیز تاثیر معنی‌داری بر بسامد دوم واکه [e] دارد. همچنین نتایج نشان داد تاثیر تکیه بر بسامد پایه واکه [e] و دیرش واکه [ɒ] معنی‌دار است.میانگین بسامد پایه واکه [e] و دیرش واکه [ɒ] در کودکان مبتلا به اوتیسم در جایگاه تکیه‌بر و بدون‌تکیه بیشتر از کودکان سالم است.بنابراین می‌توان گفت بسامد پایه و دیرش واکه‌ها تاثیر زیادی در تعیین جایگاه تکیه هم در کودکان مبتلا به اوتیسم و هم در کودکان سالم دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the Acoustic Features of Stress in Children with Autism Spectrum Disorder Comparing to Typical Development Children

نویسندگان [English]

  • Vahideh Abolhasani 1
  • Arefe Damansouz 2

1 Department of foreign languages, faculty of literature and humanities. Shahid Bahonar University of Kerman

2 department of foreign languages, Faculty of literature and humanities, Shahid Bahonar University of Kerman

چکیده [English]

Autism spectrum disorder (ASD) is a kind of social communication disorder that repetitive behaviors/stereotyped interests and impairment in social interaction and communication are some of its characteristics. The present study is designed to investigate the acoustic behavior of vowels in stressed/unstressed positions and males/females in Persian language in children with autism. For this purpose, a minimal pair word [tɒbeʃ] (light)/ [tɒb-'eʃ] (his/her swing) was selected and 15 children with autism and 15 typical development (TD) children (five girls and ten boys) were asked to repeat them for two times. Data were recorded by a Shure microphone. Then a Text Grid was made for each word and the amount of fundamental frequency (F0), two first formants (F1, F2), duration, and intensity vowels [ɒ] and [e] were measured by PRAAT software and analyzed by SPSS software. Eventually results demonstrated that DISABILITY has a significant effect on F0 and duration of vowels [ɒ, e] and F1, F2, and intensity of vowel [e]. Moreover, GENDER has a significant effect on F2 of vowel [e]. Results also indicated that the impact of STRESS on F0 of vowel [e] and duration of vowel [ɒ] is noticeable. The interaction between two factors ''DISABILITY STRESS'' showed that mean F0 of vowel [e] and duration of vowel [ɒ] in ASD children in stressed and unstressed position is more than that in TD ones. Therefore, fundamental frequency and duration of vowels have a great effect to judge about the position of the stress in both ASD children and TD children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • autism
  • intensity
  • duration
  • formant