رابطه متن و تصویر در کتاب های انگلیسیvisionبراساس نشانه معناشناسی گفتمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران جنوب

2 استادیار گروه زبان شناسی همگانی، دانشگاه تربیت مدرس

3 استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران جنوب

4 استاد گروه زبان فرانسه دانشگاه تربیت‌مدرس، تهران، ایران.

چکیده

مقالة حاضر، به بررسیِ چگونگیِ پیوندِ میانِ متن تصویری و نوشتاری در کتاب‌های درسیِ زبانِ انگلیسیِ ویژن، می‌پردازد. به این منظور، از روش نشانه معناشناسی گفتمانی و نشانه‌شناسی اجتماعی کرس و ون‌لیوون (Kress & Van Leeuwen, 2006[1996]) – متأثر از آثار و نگرش مایکل هلیدی (Halliday, 1994) و به ویژه سه نقش اصلی زبانی موردِ نظرش- بهره گرفته شد‌. پیوسته این مسأله وجود‌‌‌ دارد که چگونه بهره‌گیری از متن‌های چند‌‌نمایی در کتاب‌های درسی، به ویژه کتاب‌های زبان انگلیسی، سببِ سرعت بخشیدن به انتقال مفاهیم و ایجاد انگیزه در فرآیند آموزش می‌گردد. همچنین، بهره‌گیری از این متن‌ها، فرایند یادگیری و آموزشِ مطالب را بهبود می‌بخشد.‌ این مقاله، با بررسی متن‌های تصویری و نوشتاری می‌کوشد تا دریابد تصویرها و متن‌های کتاب‌های زبان انگلیسی ویژن، تا چه اندازه با الگوهای سه فرانقش طراحیِ بصری، معنای بازنمودی، تعاملی و ترکیبی همخوانی دارند. همچنین، چگونه همپوشانیِ متن‌های تصویری و نوشتاری، فرایند انتقالِ معنا و دست‌یابی به مفهومِ مورد‌‌‌ِ نظر آموزشی را فراهم می‌کند. هدف ‌این پژوهش، بررسی رابطة متن‌های تصویری و نوشتاری است. چرا که چگونگی گزینشِ متن‌های تصویریِ همخوان با نوشتار، در کتاب‌های زبان انگلیسی، سببِ افزایش درک معنایی دانش‌آموزان و ارائة محتوای معنادار و قابل فهم می‌گردد. در این راستا، کارکردهای متفاوت گفتمانی، اجتماعی، فرهنگی و عاطفیِ تصویرها بررسی شدند. یافته‌های پژوهش، نشان داد که نبود همپوشانیِ لازم میانِ متن تصویری و نوشتاری، آموزش و انتقال معنا را دچار اشکال کرده و در نتیجه هدفِ مورد نظر آموزش به دست نیامده‌است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship between context and picture in English books(Visions)based on discoursal semantic-semiotic approach

نویسندگان [English]

  • Nassrin Tanhaee Aharee 1
  • Hayat Ameri 2
  • Alireza Ameri 3
  • Hamidreza Shairi 4
1 PhD Candidate of Linguistics, Isalmic Azad University, South Tehran Branch
2 Assistant Professor in Department of Linguistics, Faculty Member of Tarbiat Modares University
3 Assistant professor in Department of TEFL, Faculty Member of Isalmic Azad University, SouthTehran Branch
4 Professor in linguistics and semiotics, Director of French language in Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Nowadays, pictures and writing in English books are used in order to transfer educational concepts. As it is claimed that the pictures not only help the students learning but also they increase the interactional relationship between them and their around society (Kress and Van Leeuwen,2006). There is always one problem that an argument on how we can use multimodal- texts in school books especially English books to facilitate transfer concepts and also trigger motivation in educational processes so that English learning and training procedures will be improved.
            According to Sojoudi(2003), semiotic perspective rooted in the works of Saussure and Pierce, shows two points of view but with special and similar philosophical implications. Saussure framework is called structural semiotics but Pierce framework is analytical semiotics. Pierce believes semantic-semiotic means theory and study of signs and it is the world science that includes all other sciences. Saussure considers signs as mechanical but Paris School claim that signs perform the role of signifier only in discoursal context.  Greimas, as a founder of   Paris School, believes that we should pass the surface and enter to the deep layers of context as the deep and inner structures have semantic implications. (Abbasi,2009). Kress and Van Leeuwen (2006) believe their work on visual representation is set within the theoretical framework of social semiotics. It is important, therefore, to place it in the context of the way semiotics has developed during, roughly, the past 75 years. The visual, like all semiotic modes, has to serve representational and communicational requirements and they are adopted the theoretical notion of meta-functions from the work of Halliday for this purpose. Visual design has three main roles such as all other semiotic modes(Kress and Van Leeuwen,2006).The three meta-functions which Halliday posits are the ideational, the interpersonal and the textual functions, Wilcox (2014) believes that described meta-functions in Halliday’s systematic- functional grammar are changed by Kress and van Leeuwen to representational, interactional and compositional meaning. This research tried to analyze the relationship between the written and pictorial context based on discoursal semantic-semiotic using description framework of Kress and Van Leeuwen (2006,1996), to develop Halliday’s functional-systematic linguistics. In this essay, we analyzed the relation between pictorial and written texts in English school books(vision). This article is based on discoursal semantic-semiotic approach. The social-semiotic using description framework of Kress and Van Leeuwen’s (2006,1996) theories is affected by Halliday’s thoughts(1994) and three main roles of language which is raised by him.
The purpose of this research was to investigate the relationship between context and picture in English books(vision), to express how to select pictorial texts accompaniment to written forms in educational English books to increase students meaning comprehension, to present rich and comprehensible concepts, and to investigate discoursal different social and emotional functions. The analysis of the function of the pictures in this discoursal process, the way of their reflection in English books for educational procedures facilitation, and the transfer of educational concepts were the sub goals of this research.
The pictures which are used in English books (Vision) were placed in this analysis. English books (Vision) include some common parts as New words and Expressions in which written texts put under the pictorial ones. In the written texts, some words or expressions   are salient so that the writer consider them as educational aim. The written and pictorial texts of three English books were analyzed based on discoursal semantic-semiotic approach considering the salient factors and rhythm creator in visual context, and both of them were investigated upon Kress and Van Leeuwen theory looking at three meta –functions; representational, interactional and compositional functions. This essay by investigation of the pictorial and written texts in English books (Vision) deliberated that English book texts to what extent are in accordance with three meta- functions patterns of visual analysis; meaning, representational, interactional and compositional. And how overlap between the pictorial and written texts speeds up learning and meaning transfer.
             In conclusion, we found that there is a contradiction between the written and pictorial salient factors according to discoursal semantic-semiotic. Additionally, there is no accompaniment and overlap between written and pictorial contexts. Thus the viewer (especially the student) confronts with a problem in comprehending meaning. It was observed that common patterns in meta-functions were not considered in these contexts. Consequently, the meaning transfer is conveyed defectively and the learning process slows down. Hence the educational aim was not achieved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Discoursal semantic-semiotic
  • Representational function
  • Social–semiotics
  • English books (Vision)
احمدی، مینا (1391). ارتباط تصویر با نوشته (متن) درتصویرسازی مذهبی. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکز).
بحرینی، نسرین (1392). «تحلیل ارزش‌های فرهنگی در کتاب‌های آموزشی زبان انگلیسی». راهبرد فرهنگ. دورة 6. شمارة 22. صص 163-182.
حسینی، ناهید، محمد حسین همافر و فرزان سجودی (1392). «نشانه‌شناسی گفتمانی نقوش سیمرغ و عقاب بر لباس ساسانی». نقش‌مایه. دورة 5. شمارة 14. صص 29-40.
رضی، احمد (1388). «شاخص ارزیابی  و نقد کتاب‌های درسی دانشگاهی». سخن سمت. شمارة 21. صص 21-30.
سجودی، فرزان (1382). «نشانه و نشانه‌شناسی، بررسی تطبیقی آرای سوسور، پیرس و اکو». زیباشناخت. شماره 6 . صص 83-100.
سعیدفر، الف (1391). «ارزیابی انتقادی عناصر تصویری کتاب‌های انگلیسی دوره راهنمایی». پژوهشگاه ادب و علوم انسانی. دورة 8. شمارة 28. صص 96-80.
شعیری، حمیدرضا (1388). «از نشانه‌شناسی ساخت گرا تا نشانه معناشناسی گفتمانی». نقد ادبی. دورة 2. شماره 8. صص 33-51.
شعیری، حمیدرضا (1391). نشانه معناشناسی دیداری، نظریه و تحلیل گفتمان هنری. تهران: سخن
صفوی، کورش(1387). درآمدی بر معنی‌شناسی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی
عباسی، علی (1388). «بخش‌های روایی بر اساس روش گرمس: مطالعه موردی دو اثر». پژوهشگاه فرهنگستان هنر (ویژه نقد ساختارگرایانه هنر). شمارة 12. صص 115-125.
علـوی مقدم، سیـد بهنـام، رضا خیرآبادی، مهـرک رحیمی و حسیـن داوری (1399الف). انگلیسی پایة دهم دورة متوسطه. چ 5. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران.
علـوی مقدم، سیـد بهنـام، رضا خیرآبادی، مهـرک رحیمی و حسیـن داوری (1399ب). کتاب کار انگلیسی پایة دهم دورة متوسطه. چ 5. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران.
علـوی مقدم، سیـد بهنـام، رضا خیرآبادی، مهـرک رحیمی و حسیـن داوری (1399پ). انگلیسی پایة یازدهم دورۀ دوم متوسطه. چ 4. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران.
علـوی مقدم، سیـد بهنـام، رضا خیرآبادی، مهـرک رحیمی و حسیـن داوری (1399ت). کتاب کار انگلیسی پایة یازدهم دورۀ دوم متوسطه. چ4. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران.
علـوی مقدم، سیـد بهنـام، رضا خیرآبادی، مهـرک رحیمی و حسیـن داوری (1399س). انگلیسی پایة دوازدهم دورۀ دوم متوسطه. چ 3. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران.
علـوی مقدم، سیـد بهنـام، رضا خیرآبادی، مهـرک رحیمی و حسیـن داوری (1399ج). کتاب کار انگلیسی پایة دوازدهم دورۀ دوم متوسطه. چ 3. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران.
فاضل نجف آبادی، سمیه (1388). «بازتولید نقش‌های جنسیتی درکتاب‌های فارسی مقطع ابتدایی». پژوهش زنان. دورة 7. شمارة 1. صص 87-107.
فدوی، محمد و معصومه اعتبارزاده (1392). «بررسی زمینه‌های ایده‌پردازی خلاق در تصویرسازی». پیکره. دورة 2. شمارة 4. صص 69-78.
هاتفی، محمد (1388). «بررسی و تحلیل نشانه معناشناختی رابطه متن و تصویر در متون ادبی». رسالة دکتری. دانشگاه تربیت مدرس.
 
References
Abbasi, A. (2009). Narrative sections based on Germes method, case study of two words.      Pazuhouheshnameh Farhangestan-e-Honar (Special Issue on Structuralist Criticism of Art), 12,115-125 [In Persian].
Ahmadi, M. (2012). Relationship between picture and context in religious illustration (Master's thesis). Azad University of Tehran, Tehran, Iran [In Persian].
Ajaye, L. (2013). How teachers deploy multimodal textbooks to enhance English language learning. TESOL Journal, 6, 16-35.
Alavi Moghadam, S. B., Kheir Abadi, R., Rahimi, M., & Davari, H.(2018a). Vision 1:English for schools (student book). Tehran: Book publishing companies of Iran [In Persian].
Alavi Moghadam, S. B., Kheir Abadi, R., Rahimi, M., & Davari, H. (2018b). Vision 1: English for schools (work book). Tehran:Book publishing companies of Iran [In Persian].
Alavi Moghadam, S. B., Kheir Abadi, R., Rahimi, M., & Davari, H. (2018c). Vision 2: English for schools (student book).  Tehran:Book publishing companies of Iran [In Persian].
Alavi Moghadam, S. B., Kheir Abadi, R., Rahimi, M., & Davari, H. (2018d) Vision 2: English for schools (work book). Tehran:Book publishing companies of Iran [In Persian].
Alavi Moghadam, S. B., Kheir Abadi, R., Rahimi, M., & Davari, H. (2018e) Vision 3: English for schools (student book).  Tehran:Book publishing companies of Iran [In Persian].
Alavi Moghadam, S. B., Kheir Abadi, R., Rahimi, M., & Davari, H. (2018f). Vision 3: English for schools (work book). Tehran:Book publishing companies of Iran [In Persian].
Bahrainy, N. (2013). An analysis of cultural values in EL textbooks. Strategy for Culture, 6 (22), 163-182 [In Persian].
Fadavi, M., & Etebarzadeh, M. (2013). Paving the way for creative idea in illustration. Peykareh, 2 (4), 69-78 [In Persian].
Fazel Nagafabadi, S. (2009). Reproduction gender roles in Persian books for elementary school Women.Research,7 (1), 87-107 [In Persian].
Hall, E. (1966). The hidden dimension. New York: Doubleday.
Halliday, M. A. K. (1985). Language as social semiotic. London: Edward Arnold.
Halliday, M. A. K. (1994). An introduction to functional grammar. London: Edward Arnold.
Hatefi, M. (2009). Analysis and investigation semantic-semiotic relationship between context and picture in literary context (PhD Dissertation). Tarbiat Modares University, Tehran, Iran [In Persian].
Hemais, B. J. W. (2014). Word and image in academic writing: A study of verbal and visual in marketing articles. Journal of English for Specific Purposes at Tertiary Level, 2 (2), 113-133.
 Hosseini, N., Homafar, M. H., Sojoodi, F. (2013) A Discoursive-semiotic study on phoenix and eagle's motifs on the Sassanid's ruler clothes. Naqsh Mayeh, 5(14), 29-40 [In Persian].
Kress, G. (2003). Literacy in the new media age. New York: Routledge.
Kress, G., & Van Leeuwen, T. (1996[ 2006]). Reading images: The grammar of visual design. London: Routledge.
Peirce, Ch. S. (2012). Collected writings. Cambridge, MA: Harvard university Press.
Razi, A. (2009). Index evaluation and analysis university educational books. Sokhan Samt, 21, 21-30 [In Persian].
Saeidfar, A. (2013). A critical evaluation of visual elements in Iranian junior high school English textbooks. Journal of Faculty of Letter and Humanities, 8(28), 80-96 [In Persian].
Safavi, K. (2008). An introduction to semantics. Tehran: Pazhuheshgah Farhang and Honar-e-Eslami [In Persian].
           Saussure, F. D. (1916 [1983]). Course in general linguistic (R. Harris, Trans.). London: Duckworth.
Shairi, H. R. (2010). From structural semiotics to discoursal semantic-semiotic. Literary Criticism, 2 (8), 33-51 [In Persian].
Shairi, H.R. (2012). Visual semantic-semiotic: The theory and analysis of art discourse. Tehran: Sokhan [In Persian].
Sojoudi, F. (2003). Semantics and semiotics, the comparative analysis of Saussure, Peirce and Eco theories. Ziba Shenakht, 6, 83-100 [In Persian].          
           Van Leeuwen, T. (2005). Introducing social semiotics. London New York: Routledge.