آ
-
آگاهی تکواژشناختی
اثربخشی آموزش آگاهی تکواژی از طریق بازی بر نارساخوانی افراد با ناتوانی یادگیری ویژه [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 7-26]
-
آگاهی واجی و میزان واژگان
مطالعه میزان مهارت خواندن دانشآموزان اول ابتدایی در مناطق دوزبانه و تکزبانه [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 299-325]
-
آموزش استراتژِی محور
تاثیر آموزش استراتژی محور بر عملکرد نگارش و یادگیری خود سامان در زبان دوم [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 23-45]
-
آموزش مهارت نوشتن
بررسی آموزش نوشتن در کتابهای درسی آموزش فارسی و نگارش دوره ابتدایی برمبنای رویکرد فرآیندمحور و برنامۀ قصدشده [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 27-48]
-
آموزش واژه
واژههای پایهی زبان فارسی مبتنیبر متون مطبوعاتی [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 353-378]
ا
-
ابزارهای پیشفرض
بررسی متون توصیه ای در گفتمان پزشکی فارسی [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 127-158]
-
ارائه علمی فارسی
دستهبندی و بررسی عبارات نشانگر اهمیت مطلب بر اساس نقش کلامی و موقعیت قرارگیری در ارائههای علمی فارسی [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 231-252]
-
ارتباط زبان ترکی و مغولی
ارتباط زبانهای ترکی و مغولی و خطا در تشخیص واژه های دخیل ترکی و مغولی در زبان فارسی [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 7-20]
-
استعاره عشق
تحلیل انتقادی استعاره عشق در ترانههای فارسی: رهیافتی پیکرهای [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 73-98]
-
استعارههای مفهومی
بررسی استعارههای مفهومی و طرحوارههای تصویری ظرف «فوق»در زبان نهجالبلاغه [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 49-76]
-
اسم مرکب
نشانداری در بیان شفاهی و تکرار بیماران زبانپریش: مطالعهای بر پایه رویکرد بهینگی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 247-273]
-
اصل نشانداری
نگاهی بینازبانی به هم معنایی نزدیک در فعلهای دیداریِ زبانهای فارسی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه بر پایة نظریة معناشناسی قالبی [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 227-262]
-
افراشتگی واکه
معکوسشدگی قاعده در زبان فارسی: تبدیل اختیاری واکة /e/ به واکة [a]در دو لهجة معیار و اصفهانی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 201-221]
-
افعال حرکتی انتقالی
بررسی و مقایسه دو گروه کودکان و بزرگسالان در بیان روایت از دیدگاه رویدادهای حرکتی تالمی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 59-76]
-
افعال حرکتی خود شامل
بررسی و مقایسه دو گروه کودکان و بزرگسالان در بیان روایت از دیدگاه رویدادهای حرکتی تالمی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 59-76]
-
اکتساب زبان اول
روند اکتساب واژه های متضاد در کودکان فارسی زبان [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 211-232]
-
الگوی لوینسون
بررسی متون توصیه ای در گفتمان پزشکی فارسی [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 127-158]
-
الگوی هایلند
تحلیل ساختار و گفتمان بخش تقدیر پایاننامههای فارسی در دو مقطع کارشناسیارشد و دکتری [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 105-127]
-
انتقال زبانی
تحلیل انتقال زبانی دانش آموزان لک زبان در یادگیری و کاربرد زبان فارسی [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 99-117]
-
انطباق دوگانه
تحلیل نحوی حالت دهی کنائی در منتخبی از زبانهای ایرانی: رویکردی کمینه گرا [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 77-108]
-
انگلیسی به عنوان زبان دوم
تاثیر آموزش استراتژی محور بر عملکرد نگارش و یادگیری خود سامان در زبان دوم [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 23-45]
-
ایدئولوژی
مطالعة ساختهای گفتمانمدار معنایی در روزنامه الحیاه عربستان با تکیه بر الگوی ون دایک [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 331-355]
-
ایدئولوژی
بررسی ایدئولوژیکی ترجمه شفاهی سخنرانی رئیس جمهور ایران در سازمان ملل: ترجمه انگلیسی شبکه های پرس تی وی ایران و فرانس 24 فرانسه [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 7-21]
ب
-
بازادغام
توزیع پرسشواژه در جملات پرسشی تکپرسشواژهای در فارسی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 129-150]
-
بازخورد
مقایسه تاثیر بازخورد برخط معلم و همتایان بر بهبود کیفیت نگارش فراگیران ایرانی زبان انگلیسی [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 327-352]
-
بازی زبانی
تأثیر بازیهای زبانی مبتنی بر گفتمان کلاسی بر دایرهی واژگان کودکان [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 47-62]
-
بافت متن
خوانش گفتمانی خاستگاه فقر فرهنگی در داستانهای کوتاه ذنون أیوب ( مطالعه موردی مجموعۀ «الضحایا») [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 183-209]
-
بافت موقعیتی
خوانش گفتمانی خاستگاه فقر فرهنگی در داستانهای کوتاه ذنون أیوب ( مطالعه موردی مجموعۀ «الضحایا») [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 183-209]
-
برج
معماری در ادبیات، ترس و لرز اثر املی نوتوم [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 357-376]
-
برخط
مقایسه تاثیر بازخورد برخط معلم و همتایان بر بهبود کیفیت نگارش فراگیران ایرانی زبان انگلیسی [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 327-352]
-
بزرگسالان
طراحی و اجرای مقدماتی آزمون تعیین سطح درک خوانداری بزرگسالان: شواهدی از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 265-297]
پ
-
پارتریج
ترجمة زبان مخفی در رمانهای خاطرات یک بچه چلمن و دنیای معرکة تام گیتس [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 161-182]
-
پایاننامه
تحلیل ساختار و گفتمان بخش تقدیر پایاننامههای فارسی در دو مقطع کارشناسیارشد و دکتری [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 105-127]
-
پرسشهای چندپرسشواژهای همپایه
پرسشهای چند پرسشواژهای پیوندی در زبانفارسی: تحلیلی ردهای- نحوی [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 159-177]
-
پژوهش پیکره بنیاد
واژههای پایهی زبان فارسی مبتنیبر متون مطبوعاتی [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 353-378]
-
پیش آوریکانون
توزیع پرسشواژه در جملات پرسشی تکپرسشواژهای در فارسی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 129-150]
-
پیکره
دستهبندی و بررسی عبارات نشانگر اهمیت مطلب بر اساس نقش کلامی و موقعیت قرارگیری در ارائههای علمی فارسی [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 231-252]
-
پیکرۀ متون مطبوعاتی
واژههای پایهی زبان فارسی مبتنیبر متون مطبوعاتی [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 353-378]
-
پیوستگی
رشد پیوستگی علّی در گفتمان روایتی کودکان تکزبانۀ فارسیزبان [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 151-175]
ت
-
تابلو
رویکرد نظریۀ بهینگی به «دوگانسازی ناقص پیشوندی» در زبان فارسی [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 233-264]
-
تاریخگذاری نسبی
تاریخگذاری نسبی دگرگونیهای آوایی در زبانهای ایرانی [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 63-81]
-
تحصیلات
بررسی قدرت و قاطعیت گفتار گویشوران کردزبان براساس رویکرد تسلط لیکاف [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 103-126]
-
تحلیل انتقادی
تحلیل انتقادی استعاره عشق در ترانههای فارسی: رهیافتی پیکرهای [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 73-98]
-
تحلیل پیکرهای
تحلیل انتقادی استعاره عشق در ترانههای فارسی: رهیافتی پیکرهای [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 73-98]
-
تحلیل گفتمان
تحلیل ساختار و گفتمان بخش تقدیر پایاننامههای فارسی در دو مقطع کارشناسیارشد و دکتری [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 105-127]
-
تحلیل گفتمان
خوانش گفتمانی خاستگاه فقر فرهنگی در داستانهای کوتاه ذنون أیوب ( مطالعه موردی مجموعۀ «الضحایا») [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 183-209]
-
تحلیل گفتمان انتقادی
مطالعة ساختهای گفتمانمدار معنایی در روزنامه الحیاه عربستان با تکیه بر الگوی ون دایک [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 331-355]
-
تحلیل گفتمان پزشکی
بررسی متون توصیه ای در گفتمان پزشکی فارسی [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 127-158]
-
تحلیل محتوا
بررسی آموزش نوشتن در کتابهای درسی آموزش فارسی و نگارش دوره ابتدایی برمبنای رویکرد فرآیندمحور و برنامۀ قصدشده [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 27-48]
-
تحلیل مرحلهای
مقایسهمراحل در چکیدههای مقالات رشتههای علوم انسانی و پایه/ پزشکی طبق مدل دادلی ایوانز [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 203-226]
-
ترادف نزدیک
نگاهی بینازبانی به هم معنایی نزدیک در فعلهای دیداریِ زبانهای فارسی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه بر پایة نظریة معناشناسی قالبی [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 227-262]
-
ترانههای فارسی
تحلیل انتقادی استعاره عشق در ترانههای فارسی: رهیافتی پیکرهای [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 73-98]
-
ترجمه
بررسی ایدئولوژیکی ترجمه شفاهی سخنرانی رئیس جمهور ایران در سازمان ملل: ترجمه انگلیسی شبکه های پرس تی وی ایران و فرانس 24 فرانسه [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 7-21]
-
ترجمه شفاهی همزمان
بررسی ایدئولوژیکی ترجمه شفاهی سخنرانی رئیس جمهور ایران در سازمان ملل: ترجمه انگلیسی شبکه های پرس تی وی ایران و فرانس 24 فرانسه [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 7-21]
-
ترجمه قرضی
تحلیل انتقال زبانی دانش آموزان لک زبان در یادگیری و کاربرد زبان فارسی [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 99-117]
-
ترکیب
تحلیلی ساختمحور از ترکیبات ناماندام "سر" در زبان فارسی [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 129-159]
-
تصحیح افراطی
معکوسشدگی قاعده در زبان فارسی: تبدیل اختیاری واکة /e/ به واکة [a]در دو لهجة معیار و اصفهانی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 201-221]
-
تضاد دوسویه
روند اکتساب واژه های متضاد در کودکان فارسی زبان [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 211-232]
-
تضعیف
بررسی متون توصیه ای در گفتمان پزشکی فارسی [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 127-158]
-
تعامل
دیگری و نقش آن در گفتمان مولانا [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 253-279]
-
تعریفنگاری
تعریف نگاری فعل و زبان شناسی شناختی: مطالعۀ موردی فعل افشاندن [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 179-208]
-
تعریفنگاری
روابط معنایی در تعریف نگاری در فرهنگهای یکزبانه [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 177-200]
-
تعمیم کلی
تحلیل انتقال زبانی دانش آموزان لک زبان در یادگیری و کاربرد زبان فارسی [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 99-117]
-
تقویت
بررسی متون توصیه ای در گفتمان پزشکی فارسی [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 127-158]
-
تکیهی دومین
تحلیل نوایی ساخت اضافه در چهارچوب واجشناسی نوایی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 109-128]
-
توازن آوایی
بررسی و تحلیل قاعده افزایی در شعر عرار [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 29-58]
-
توازن واژگانی
بررسی و تحلیل قاعده افزایی در شعر عرار [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 29-58]
-
توزیع پرسشواژه
توزیع پرسشواژه در جملات پرسشی تکپرسشواژهای در فارسی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 129-150]
ج
-
جامعهشناسی زبان
روابط معنایی در زبان مخفی جوانان [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 281-309]
-
جامعه گفتمانی
مقایسهمراحل در چکیدههای مقالات رشتههای علوم انسانی و پایه/ پزشکی طبق مدل دادلی ایوانز [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 203-226]
-
جزء قیدی
بررسی تطبیقی واحدهای زبانی «وصف فعل و صفت» در عربی با «قید» در فارسی و انگلیسی [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 77-101]
-
جملهوارة قیدی
بررسی تطبیقی واحدهای زبانی «وصف فعل و صفت» در عربی با «قید» در فارسی و انگلیسی [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 77-101]
-
جنسیت
بررسی قدرت و قاطعیت گفتار گویشوران کردزبان براساس رویکرد تسلط لیکاف [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 103-126]
چ
-
چارچوب نحوی
چارچوبهای نحویِ و کارکردهای کلامی تقابل واژگانی در زبان فارسی [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 149-177]
-
چکیده مقالات
مقایسهمراحل در چکیدههای مقالات رشتههای علوم انسانی و پایه/ پزشکی طبق مدل دادلی ایوانز [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 203-226]
-
چندمعنایی
تعریف نگاری فعل و زبان شناسی شناختی: مطالعۀ موردی فعل افشاندن [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 179-208]
-
چندمعنایی ساختی
تحلیلی ساختمحور از ترکیبات ناماندام "سر" در زبان فارسی [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 129-159]
-
چیستا یثربی
بررسی الگوی روایی زمان در نمایشنامه « عکس عروسی» [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 7-27]
ح
-
حالت دهی کنائی
تحلیل نحوی حالت دهی کنائی در منتخبی از زبانهای ایرانی: رویکردی کمینه گرا [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 77-108]
-
حالت دهی وابسته
تحلیل نحوی حالت دهی کنائی در منتخبی از زبانهای ایرانی: رویکردی کمینه گرا [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 77-108]
-
حالت ذاتی
تحلیل نحوی حالت دهی کنائی در منتخبی از زبانهای ایرانی: رویکردی کمینه گرا [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 77-108]
-
حالت ساختاری
تحلیل نحوی حالت دهی کنائی در منتخبی از زبانهای ایرانی: رویکردی کمینه گرا [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 77-108]
-
حالت فاعلی – مفعولی
ساخت مجهول در گویش تالشی ( سه سار ) [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 311-330]
-
حالت کنایی – مطلق
ساخت مجهول در گویش تالشی ( سه سار ) [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 311-330]
-
حذف بندی
پرسشهای چند پرسشواژهای پیوندی در زبانفارسی: تحلیلی ردهای- نحوی [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 159-177]
خ
-
خاطرات یک بچه چلمن
ترجمة زبان مخفی در رمانهای خاطرات یک بچه چلمن و دنیای معرکة تام گیتس [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 161-182]
-
خود/دیگری
بازنمایی خود و دیگری در رمان فارسی: خود ایرانی و دیگری غیر ایرانی در سه رمان تنگسیر، سووشون و همسایه ها [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 21-47]
د
-
داستان کوتاه
خوانش گفتمانی خاستگاه فقر فرهنگی در داستانهای کوتاه ذنون أیوب ( مطالعه موردی مجموعۀ «الضحایا») [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 183-209]
-
داستان گلابی
بررسی و مقایسه دو گروه کودکان و بزرگسالان در بیان روایت از دیدگاه رویدادهای حرکتی تالمی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 59-76]
-
دامنه نمایی
توزیع پرسشواژه در جملات پرسشی تکپرسشواژهای در فارسی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 129-150]
-
دانشآموزان ابتدایی
تأثیر بازیهای زبانی مبتنی بر گفتمان کلاسی بر دایرهی واژگان کودکان [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 47-62]
-
دانشجویان کارشناسی ارشد
طراحی و اجرای مقدماتی آزمون تعیین سطح درک خوانداری بزرگسالان: شواهدی از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 265-297]
-
دایرهی واژگان
تأثیر بازیهای زبانی مبتنی بر گفتمان کلاسی بر دایرهی واژگان کودکان [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 47-62]
-
درک خوانداری
طراحی و اجرای مقدماتی آزمون تعیین سطح درک خوانداری بزرگسالان: شواهدی از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 265-297]
-
درک مطلب
مطالعه میزان مهارت خواندن دانشآموزان اول ابتدایی در مناطق دوزبانه و تکزبانه [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 299-325]
-
دستور ساختی
تعریف نگاری فعل و زبان شناسی شناختی: مطالعۀ موردی فعل افشاندن [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 179-208]
-
دستور صورتگرا
بررسی تطبیقی واحدهای زبانی «وصف فعل و صفت» در عربی با «قید» در فارسی و انگلیسی [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 77-101]
-
دقت بازخورد
مقایسه تاثیر بازخورد برخط معلم و همتایان بر بهبود کیفیت نگارش فراگیران ایرانی زبان انگلیسی [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 327-352]
-
دگرگونی آوایی
تاریخگذاری نسبی دگرگونیهای آوایی در زبانهای ایرانی [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 63-81]
-
دنیای معرکة تام گیتس
ترجمة زبان مخفی در رمانهای خاطرات یک بچه چلمن و دنیای معرکة تام گیتس [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 161-182]
-
دوگان سازی ناقص پیشوندی
رویکرد نظریۀ بهینگی به «دوگانسازی ناقص پیشوندی» در زبان فارسی [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 233-264]
-
دیرکرد قلهی هجا
تحلیل نوایی ساخت اضافه در چهارچوب واجشناسی نوایی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 109-128]
-
دیگری
دیگری و نقش آن در گفتمان مولانا [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 253-279]
ذ
-
ذنون أیوب
خوانش گفتمانی خاستگاه فقر فرهنگی در داستانهای کوتاه ذنون أیوب ( مطالعه موردی مجموعۀ «الضحایا») [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 183-209]
ر
-
راهکارهای ترجمه بیکر
ترجمة زبان مخفی در رمانهای خاطرات یک بچه چلمن و دنیای معرکة تام گیتس [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 161-182]
-
راوی
معماری در ادبیات، ترس و لرز اثر املی نوتوم [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 357-376]
-
رده زبانی
پرسشهای چند پرسشواژهای پیوندی در زبانفارسی: تحلیلی ردهای- نحوی [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 159-177]
-
رده شناسی
مقایسه افعال حرکتی در دو زبان فارسی و انگلیسی از دیدگاه شناختی و ردهشناختی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 223-246]
-
رده شناسی زبانشناختی
نگاهی بینازبانی به هم معنایی نزدیک در فعلهای دیداریِ زبانهای فارسی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه بر پایة نظریة معناشناسی قالبی [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 227-262]
-
رمان فارسی
بازنمایی خود و دیگری در رمان فارسی: خود ایرانی و دیگری غیر ایرانی در سه رمان تنگسیر، سووشون و همسایه ها [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 21-47]
-
روابط علّی
رشد پیوستگی علّی در گفتمان روایتی کودکان تکزبانۀ فارسیزبان [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 151-175]
-
روابط مفهومی
روابط معنایی در تعریف نگاری در فرهنگهای یکزبانه [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 177-200]
-
روایت
بررسی و مقایسه دو گروه کودکان و بزرگسالان در بیان روایت از دیدگاه رویدادهای حرکتی تالمی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 59-76]
-
روایت
بررسی الگوی روایی زمان در نمایشنامه « عکس عروسی» [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 7-27]
-
روزنامه الحیاه
مطالعة ساختهای گفتمانمدار معنایی در روزنامه الحیاه عربستان با تکیه بر الگوی ون دایک [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 331-355]
-
رویدادهای حرکتی
بررسی و مقایسه دو گروه کودکان و بزرگسالان در بیان روایت از دیدگاه رویدادهای حرکتی تالمی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 59-76]
-
رویکرد برآیندی
بررسی آموزش نوشتن در کتابهای درسی آموزش فارسی و نگارش دوره ابتدایی برمبنای رویکرد فرآیندمحور و برنامۀ قصدشده [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 27-48]
-
رویکرد تحلیل گفتمان تاریخی
بازنمایی خود و دیگری در رمان فارسی: خود ایرانی و دیگری غیر ایرانی در سه رمان تنگسیر، سووشون و همسایه ها [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 21-47]
-
رویکرد تسلط لیکاف
بررسی قدرت و قاطعیت گفتار گویشوران کردزبان براساس رویکرد تسلط لیکاف [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 103-126]
-
رویکرد حاشیۀ نحوی
حرکت در دو رویکرد حاشیههای نحوی و خطی شدن چرخهای : شواهدی از قلب نحوی در کردی کلهری [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 209-229]
-
رویکرد خطیشدن چرخهای
حرکت در دو رویکرد حاشیههای نحوی و خطی شدن چرخهای : شواهدی از قلب نحوی در کردی کلهری [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 209-229]
-
رویکرد فرآیندمحور
بررسی آموزش نوشتن در کتابهای درسی آموزش فارسی و نگارش دوره ابتدایی برمبنای رویکرد فرآیندمحور و برنامۀ قصدشده [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 27-48]
-
رویکرد فرآیندی
بررسی آموزش نوشتن در کتابهای درسی آموزش فارسی و نگارش دوره ابتدایی برمبنای رویکرد فرآیندمحور و برنامۀ قصدشده [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 27-48]
ز
-
زبانپریشی
نشانداری در بیان شفاهی و تکرار بیماران زبانپریش: مطالعهای بر پایه رویکرد بهینگی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 247-273]
-
زبانشناسی پیکره
چارچوبهای نحویِ و کارکردهای کلامی تقابل واژگانی در زبان فارسی [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 149-177]
-
زبانشناسی تاریخی
تاریخگذاری نسبی دگرگونیهای آوایی در زبانهای ایرانی [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 63-81]
-
زبانشناسی شناختی
تعریف نگاری فعل و زبان شناسی شناختی: مطالعۀ موردی فعل افشاندن [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 179-208]
-
زبان عامیانه
روابط معنایی در زبان مخفی جوانان [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 281-309]
-
زبان فارسی
پرسشهای چند پرسشواژهای پیوندی در زبانفارسی: تحلیلی ردهای- نحوی [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 159-177]
-
زبان مخفی
ترجمة زبان مخفی در رمانهای خاطرات یک بچه چلمن و دنیای معرکة تام گیتس [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 161-182]
-
زبان مخفی
روابط معنایی در زبان مخفی جوانان [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 281-309]
-
زبان مغولی
ارتباط زبانهای ترکی و مغولی و خطا در تشخیص واژه های دخیل ترکی و مغولی در زبان فارسی [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 7-20]
-
زبانهای ایرانی
تاریخگذاری نسبی دگرگونیهای آوایی در زبانهای ایرانی [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 63-81]
-
زمانمندی
بررسی الگوی روایی زمان در نمایشنامه « عکس عروسی» [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 7-27]
ژ
-
ژانر تقدیر
تحلیل ساختار و گفتمان بخش تقدیر پایاننامههای فارسی در دو مقطع کارشناسیارشد و دکتری [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 105-127]
-
ژرار ژنت
بررسی الگوی روایی زمان در نمایشنامه « عکس عروسی» [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 7-27]
س
-
ساخت آزمون
طراحی و اجرای مقدماتی آزمون تعیین سطح درک خوانداری بزرگسالان: شواهدی از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 265-297]
-
ساخت مجهول
ساخت مجهول در گویش تالشی ( سه سار ) [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 311-330]
-
ساخت معلوم
ساخت مجهول در گویش تالشی ( سه سار ) [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 311-330]
-
ساختهای گفتمانمدار
مطالعة ساختهای گفتمانمدار معنایی در روزنامه الحیاه عربستان با تکیه بر الگوی ون دایک [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 331-355]
-
سادهسازی
تحلیل انتقال زبانی دانش آموزان لک زبان در یادگیری و کاربرد زبان فارسی [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 99-117]
-
سقوط
معماری در ادبیات، ترس و لرز اثر املی نوتوم [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 357-376]
-
سلسله مراتب
معماری در ادبیات، ترس و لرز اثر املی نوتوم [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 357-376]
-
سورانی
بررسی قدرت و قاطعیت گفتار گویشوران کردزبان براساس رویکرد تسلط لیکاف [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 103-126]
-
سوره نبأ
تحلیل نشانه شناختی گفتمان در سوره "نبأ" بر اساس الگوی تنشی [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 119-148]
ش
-
شبکة معنایی
بررسی استعارههای مفهومی و طرحوارههای تصویری ظرف «فوق»در زبان نهجالبلاغه [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 49-76]
-
شبکه های خبری
بررسی ایدئولوژیکی ترجمه شفاهی سخنرانی رئیس جمهور ایران در سازمان ملل: ترجمه انگلیسی شبکه های پرس تی وی ایران و فرانس 24 فرانسه [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 7-21]
-
شبکۀ روابط معنایی
روابط معنایی در زبان مخفی جوانان [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 281-309]
-
شبکۀ واژگانی
تعریف نگاری فعل و زبان شناسی شناختی: مطالعۀ موردی فعل افشاندن [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 179-208]
-
شمول معنایی
تعریف نگاری فعل و زبان شناسی شناختی: مطالعۀ موردی فعل افشاندن [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 179-208]
ص
-
صحت و سرعت خواندن
مطالعه میزان مهارت خواندن دانشآموزان اول ابتدایی در مناطق دوزبانه و تکزبانه [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 299-325]
-
صرف ساختی
تحلیلی ساختمحور از ترکیبات ناماندام "سر" در زبان فارسی [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 129-159]
ض
-
ضرب آهنگ
تحلیل نشانه شناختی گفتمان در سوره "نبأ" بر اساس الگوی تنشی [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 119-148]
ط
-
طرحوارههای تصویری
بررسی استعارههای مفهومی و طرحوارههای تصویری ظرف «فوق»در زبان نهجالبلاغه [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 49-76]
-
طرحوارۀ ساختی
تحلیلی ساختمحور از ترکیبات ناماندام "سر" در زبان فارسی [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 129-159]
ظ
-
ظرف «فوق»
بررسی استعارههای مفهومی و طرحوارههای تصویری ظرف «فوق»در زبان نهجالبلاغه [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 49-76]
ع
-
عبارات فراکلامی
دستهبندی و بررسی عبارات نشانگر اهمیت مطلب بر اساس نقش کلامی و موقعیت قرارگیری در ارائههای علمی فارسی [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 231-252]
-
عبارات نشانگر اهمیت مطلب
دستهبندی و بررسی عبارات نشانگر اهمیت مطلب بر اساس نقش کلامی و موقعیت قرارگیری در ارائههای علمی فارسی [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 231-252]
-
عرار
بررسی و تحلیل قاعده افزایی در شعر عرار [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 29-58]
-
عملکرد در نوشتن
تاثیر آموزش استراتژی محور بر عملکرد نگارش و یادگیری خود سامان در زبان دوم [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 23-45]
ف
-
فرهنگ بزرگ سخن
روابط معنایی در تعریف نگاری در فرهنگهای یکزبانه [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 177-200]
-
فرهنگ/نافرهنگ
بازنمایی خود و دیگری در رمان فارسی: خود ایرانی و دیگری غیر ایرانی در سه رمان تنگسیر، سووشون و همسایه ها [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 21-47]
-
فرهنگنویسی
تعریف نگاری فعل و زبان شناسی شناختی: مطالعۀ موردی فعل افشاندن [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 179-208]
-
فرهنگنویسی
روابط معنایی در تعریف نگاری در فرهنگهای یکزبانه [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 177-200]
-
فضا
معماری در ادبیات، ترس و لرز اثر املی نوتوم [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 357-376]
-
فعل
تعریف نگاری فعل و زبان شناسی شناختی: مطالعۀ موردی فعل افشاندن [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 179-208]
-
فعل حرکتی
مقایسه افعال حرکتی در دو زبان فارسی و انگلیسی از دیدگاه شناختی و ردهشناختی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 223-246]
-
فعل ربطی
توزیع پرسشواژه در جملات پرسشی تکپرسشواژهای در فارسی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 129-150]
-
فعل- محور
مقایسه افعال حرکتی در دو زبان فارسی و انگلیسی از دیدگاه شناختی و ردهشناختی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 223-246]
ق
-
قاطعیت گفتار
بررسی قدرت و قاطعیت گفتار گویشوران کردزبان براساس رویکرد تسلط لیکاف [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 103-126]
-
قاعده افزایی
بررسی و تحلیل قاعده افزایی در شعر عرار [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 29-58]
-
قالب ادراکی
نگاهی بینازبانی به هم معنایی نزدیک در فعلهای دیداریِ زبانهای فارسی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه بر پایة نظریة معناشناسی قالبی [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 227-262]
-
قلب نحوی
حرکت در دو رویکرد حاشیههای نحوی و خطی شدن چرخهای : شواهدی از قلب نحوی در کردی کلهری [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 209-229]
-
قمر- محور
مقایسه افعال حرکتی در دو زبان فارسی و انگلیسی از دیدگاه شناختی و ردهشناختی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 223-246]
-
قید
بررسی تطبیقی واحدهای زبانی «وصف فعل و صفت» در عربی با «قید» در فارسی و انگلیسی [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 77-101]
ک
-
کارکرد کلامی
چارچوبهای نحویِ و کارکردهای کلامی تقابل واژگانی در زبان فارسی [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 149-177]
-
کتابهای نسخهنویسی پزشکی فارسی
بررسی متون توصیه ای در گفتمان پزشکی فارسی [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 127-158]
-
کردی کلهری
حرکت در دو رویکرد حاشیههای نحوی و خطی شدن چرخهای : شواهدی از قلب نحوی در کردی کلهری [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 209-229]
-
کلمات کلیدی: زبان ترکی
ارتباط زبانهای ترکی و مغولی و خطا در تشخیص واژه های دخیل ترکی و مغولی در زبان فارسی [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 7-20]
-
کلیدواژهها: تقابل
چارچوبهای نحویِ و کارکردهای کلامی تقابل واژگانی در زبان فارسی [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 149-177]
-
کودکان تکزبانۀ فارسیزبان
رشد پیوستگی علّی در گفتمان روایتی کودکان تکزبانۀ فارسیزبان [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 151-175]
گ
-
گروه حرفاضافهای
بررسی تطبیقی واحدهای زبانی «وصف فعل و صفت» در عربی با «قید» در فارسی و انگلیسی [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 77-101]
-
گفتمان
تحلیل نشانه شناختی گفتمان در سوره "نبأ" بر اساس الگوی تنشی [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 119-148]
-
گفتمان روایتی
رشد پیوستگی علّی در گفتمان روایتی کودکان تکزبانۀ فارسیزبان [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 151-175]
-
گفتمان کلاسی
تأثیر بازیهای زبانی مبتنی بر گفتمان کلاسی بر دایرهی واژگان کودکان [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 47-62]
-
گوناگونی آزاد
معکوسشدگی قاعده در زبان فارسی: تبدیل اختیاری واکة /e/ به واکة [a]در دو لهجة معیار و اصفهانی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 201-221]
-
گویش تالشی سه سار
ساخت مجهول در گویش تالشی ( سه سار ) [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 311-330]
ل
-
لکی
تحلیل انتقال زبانی دانش آموزان لک زبان در یادگیری و کاربرد زبان فارسی [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 99-117]
-
لهجة اصفهانی
معکوسشدگی قاعده در زبان فارسی: تبدیل اختیاری واکة /e/ به واکة [a]در دو لهجة معیار و اصفهانی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 201-221]
م
-
متون توصیه
بررسی متون توصیه ای در گفتمان پزشکی فارسی [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 127-158]
-
مجلات برخط پزشکی
بررسی متون توصیه ای در گفتمان پزشکی فارسی [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 127-158]
-
محدودیت
رویکرد نظریۀ بهینگی به «دوگانسازی ناقص پیشوندی» در زبان فارسی [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 233-264]
-
محدودیت پایایی
نشانداری در بیان شفاهی و تکرار بیماران زبانپریش: مطالعهای بر پایه رویکرد بهینگی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 247-273]
-
محدودیت نشانداری
نشانداری در بیان شفاهی و تکرار بیماران زبانپریش: مطالعهای بر پایه رویکرد بهینگی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 247-273]
-
مدل دادلی- ایوانز
مقایسهمراحل در چکیدههای مقالات رشتههای علوم انسانی و پایه/ پزشکی طبق مدل دادلی ایوانز [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 203-226]
-
مرحله
مقایسهمراحل در چکیدههای مقالات رشتههای علوم انسانی و پایه/ پزشکی طبق مدل دادلی ایوانز [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 203-226]
-
معکوس
روند اکتساب واژه های متضاد در کودکان فارسی زبان [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 211-232]
-
معکوسشدگی قاعده
معکوسشدگی قاعده در زبان فارسی: تبدیل اختیاری واکة /e/ به واکة [a]در دو لهجة معیار و اصفهانی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 201-221]
-
معماری
معماری در ادبیات، ترس و لرز اثر املی نوتوم [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 357-376]
-
معناشناسی ساختگرا
روابط معنایی در زبان مخفی جوانان [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 281-309]
-
معناشناسی قالبی
نگاهی بینازبانی به هم معنایی نزدیک در فعلهای دیداریِ زبانهای فارسی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه بر پایة نظریة معناشناسی قالبی [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 227-262]
-
معنای پیشنمونه
بررسی استعارههای مفهومی و طرحوارههای تصویری ظرف «فوق»در زبان نهجالبلاغه [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 49-76]
-
مکمل و مدرج
روند اکتساب واژه های متضاد در کودکان فارسی زبان [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 211-232]
-
من
دیگری و نقش آن در گفتمان مولانا [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 253-279]
-
مهارتهای پایه نوشتن
بررسی آموزش نوشتن در کتابهای درسی آموزش فارسی و نگارش دوره ابتدایی برمبنای رویکرد فرآیندمحور و برنامۀ قصدشده [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 27-48]
-
مهارتهای سطح بالای نوشتن
بررسی آموزش نوشتن در کتابهای درسی آموزش فارسی و نگارش دوره ابتدایی برمبنای رویکرد فرآیندمحور و برنامۀ قصدشده [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 27-48]
-
مولانا
دیگری و نقش آن در گفتمان مولانا [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 253-279]
ن
-
ناتوانی یادگیری ویژه
اثربخشی آموزش آگاهی تکواژی از طریق بازی بر نارساخوانی افراد با ناتوانی یادگیری ویژه [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 7-26]
-
نارساخوانی
اثربخشی آموزش آگاهی تکواژی از طریق بازی بر نارساخوانی افراد با ناتوانی یادگیری ویژه [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 7-26]
-
ناماندام
تحلیلی ساختمحور از ترکیبات ناماندام "سر" در زبان فارسی [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 129-159]
-
نرخ فرکانس پایه
تحلیل نوایی ساخت اضافه در چهارچوب واجشناسی نوایی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 109-128]
-
نشانه شناسی تنشی
تحلیل نشانه شناختی گفتمان در سوره "نبأ" بر اساس الگوی تنشی [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 119-148]
-
نشانه شناسی فرهنگی
بازنمایی خود و دیگری در رمان فارسی: خود ایرانی و دیگری غیر ایرانی در سه رمان تنگسیر، سووشون و همسایه ها [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 21-47]
-
نشانه- معناشناسی
دیگری و نقش آن در گفتمان مولانا [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 253-279]
-
نظریۀ بهینگی
رویکرد نظریۀ بهینگی به «دوگانسازی ناقص پیشوندی» در زبان فارسی [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 233-264]
-
نظریۀ تناظر
رویکرد نظریۀ بهینگی به «دوگانسازی ناقص پیشوندی» در زبان فارسی [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 233-264]
-
نگارش
مقایسه تاثیر بازخورد برخط معلم و همتایان بر بهبود کیفیت نگارش فراگیران ایرانی زبان انگلیسی [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 327-352]
-
نمایشنامه
بررسی الگوی روایی زمان در نمایشنامه « عکس عروسی» [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 7-27]
-
نهجالبلاغه
بررسی استعارههای مفهومی و طرحوارههای تصویری ظرف «فوق»در زبان نهجالبلاغه [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 49-76]
و
-
واجشناسی نوایی
تحلیل نوایی ساخت اضافه در چهارچوب واجشناسی نوایی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 109-128]
-
واژگان دخیل ترکی و مغولی در فارسی
ارتباط زبانهای ترکی و مغولی و خطا در تشخیص واژه های دخیل ترکی و مغولی در زبان فارسی [دوره 11، شماره 30، 1398، صفحه 7-20]
-
واژههای پایه
واژههای پایهی زبان فارسی مبتنیبر متون مطبوعاتی [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 353-378]
-
واژههای پربسامد فارسی
واژههای پایهی زبان فارسی مبتنیبر متون مطبوعاتی [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 353-378]
-
واژه های کلیدی: عنصرمعنایی
مقایسه افعال حرکتی در دو زبان فارسی و انگلیسی از دیدگاه شناختی و ردهشناختی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 223-246]
-
واژههای کلیدی: نشانداری
نشانداری در بیان شفاهی و تکرار بیماران زبانپریش: مطالعهای بر پایه رویکرد بهینگی [دوره 11، شماره 31، 1398، صفحه 247-273]
-
وندایک
مطالعة ساختهای گفتمانمدار معنایی در روزنامه الحیاه عربستان با تکیه بر الگوی ون دایک [دوره 11، شماره 32، 1398، صفحه 331-355]
ی
-
یادگیری خودسامان
تاثیر آموزش استراتژی محور بر عملکرد نگارش و یادگیری خود سامان در زبان دوم [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 23-45]
-
یادگیری مجازی
مقایسه تاثیر بازخورد برخط معلم و همتایان بر بهبود کیفیت نگارش فراگیران ایرانی زبان انگلیسی [دوره 11، شماره 33، 1398، صفحه 327-352]